Analýza trhu je důležitá součást pro určení zaměření projektu, výrobního programu, potřebné technologie apod. Výsledek analýzy trhu poskytuje základ pro provedení dalších kroků a podnikatel získává informace potřebné pro jeho další rozhodnutí o jeho podnikání.
Marketingový výzkum umožňuje identifikovat tržní příležitosti a rizika podnikatelského projektu. To představuje základní východisko pro určení strategie projektu.
Náplní marketingového výzkumu je získávání, analýza a hodnocení informací o trhu a jeho okolí. Zahrnuje tyto faktory:
poptávka a konkurence
potřeby a chování zákazníků
konkurenční produkty a marketingové nástroje
Po získání a vyhodnocení marketingových informací je pro potřeby technicko-ekonomické studie dále potřeba:
Stanovit cílový trh projektu včetně popisu a analýzy jeho struktury
definice trhu (skupiny výrobků, regiony)
charakteristika produktu (šíře sortimentu, kvalita, design, balení, prodejní služby, záruční podmínky)
cenová úroveň (rabaty, platební podmínky)
podpora prodeje (reklama, public relations)
charakteristika zákazníků
využití výrobních kapacit
struktura distribuce (distribuční kanály, geografická rozloha)
konkurence (z hlediska kvality, sortimentu, reklamy, ceny, dodacích podmínek)
kvantitativní charakteristiky trhu (objem trhu, míra nasycení, růst trhu, pozice trhu apod.)
kvalitativní charakteristiky trhu (potřeby zákazníků, intenzita konkurence apod.)
Analyzovat zákazníky
co se na trhu nakupuje
proč se nakupuje
jaké jsou motivy zákazníků
kdo jsou kupující
kdo rozhoduje o nákupech
kdy a kolik se zboží nakupuje
kde se uskutečňují nákupy
Definovat segment trhu
z hlediska geografického
lingvistického
sociálně demografické struktury
psychologická kritéria (inovativnost zákazníků a jejich status)
Analyzovat tržní konkurenci
konkurenční faktory (současní konkurenti, potenciální konkurenti, substituční výrobky či služby)
konkurenti na jednotlivých segmentech trhu a jejich síla
Analyzovat distribuční kanály
Distribuční kanály zajišťují propojení výrobce a koncového uživatele. Mezi základní způsoby distribuce patří:
distribuce pomocí velkoobchodu
distribuce pomocí maloobchodu
distribuce přímo odběrateli
Analyzovat obor
životní cyklus oboru (určit ve které fázi se obor nachází)
intenzita konkurence v oboru (bariéry vstupu a výstupu z oboru)
Stanovit budoucího vývoje poptávky - nejdůležitější a nejobtížnější
odhad skutečného celkového objemu trhu
odhad tržního potenciálu (maximální možná poptávka)
prognóza vývoje celkového vývoje trhu nebo tržního segmentu
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy