Prvním a základním krokem pro malé začínající podnikatele je čerpání informací z veřejně dostupných databází firem.
Firmy.cz
Mezi největší a nejvyužívanější databáze patří Firmy.cz, které provozuje Seznam.cz, a.s. Zde je možné filtrovat společnosti dle oborů, krajů. Zde si můžeme prohlédnout potenciální konkurenci a zvážit vhodné pole podnikání. Databáze nabízí možnost prozkoumání podnikatelského prostředí. Ukazuje, kolik firem v daném oboru podniká, jaké služby přesně nabízí a i jak jsou kvalitní. Samozřejmě, že je dostupné spousty dalších placených katalogů, ve kterých si může začínající podnikatel ověřit své konkurenty.
Google Inc.
Z dalších neplacených nástrojů, pomocí kterých lze prověřit zájem o daný výrobek je od společnosti Google Inc. s pomocí Google Statistik vyhledávání můžeme pozorovat, o kolik stouplo či kleslo vyhledávání produktů či značek na webu. Samozřejmě musíme brát v úvahu sezónní trendy.
Tento program při svém výstupu poskytne uživateli velice přehledný graf, kde je zaznamenán zájem o hledaný údaj v čase. U tohoto lze snadno vypozorovat, jak uživatelé stojí o nabízený produkt. Můžeme tento program využít při vstupu na trh, při volbě sortimentu, při prodeji výrobků, a také při volbě klíčových slov pro optimalizaci ve vyhledávání pro internetový obchod.
Google formulář
Google formulář je další způsob, kterým si můžeme prezentovat společnost na trhu. V této službě si podnikatel může utvořit vlastní online dotazník, který zašle vybraným uživatelům. Do formuláře vyplníme údaje o firmě, otázky a následně jej můžeme sdílet na sociálních sítích (Facebook, Twitter), prostřednictvím emailů, internetových stránek a blogů. Služba je zpřístupněna pouze uživatelům, kteří mají email od společnosti Google Inc., a to v aplikaci Google dokumenty. Respondent dotazník vyplní a odešle online zpět. Vyhodnocení je uskutečněno automaticky a podnikatel má představu o tom, co jej zajímalo. Takto lze velice slušně provádět menší statistiky o spokojenosti s e-shopem, službou či nabízeným produktem. Výsledkem jsou tabulky s odpověďmi a grafické výstupy, kde jsou odpovědi označeny v procentech.
Práce s formulářem je časově nenáročná, efektivní, je zdarma a drobným živnostníkům či malým firmám může velice dobře posloužit. Společnost ušetří náklady, které by do průzkumu věnovala a to zejména náklady na tisk dotazníků, na jejich distribuci a zpracování. Velkou nevýhodou může být neochota dotazovaných odpovědět. Je možné zkoumat spokojenost zákazníků, co by zlepšili, co by chtěli nakupovat
Další užitečné informace je možné získat ze Statistické ročenky, kterou vydává ČSÚ (Český statistický úřad), popř. také ze Zlatých stránek.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy