Nejobecnějšími překážkami podnikání jsou nedostatečné finanční prostředky podnikatele. To je považováno dosud jako největším problém a brzdou pro malé a střední podnikání. Další jsou možné psychologické překážky, kdy je značný počet jedinců dává přednost pracovní jistotě a pravidelnosti příjmu; k psychologickým překážkám patří i obava z nezdaru.
Podnikání je ohrožováno zejména konkurenční rivalitou, která se může omezit jen na jednu dimenzi, např. cenovou, může však mít a zpravidla má dimenzí více – jakost výrobku nebo služby, poprodejní servis, inovace výrobku nebo služby, úvěr poskytovaný kupujícím a dodavatelům, propagace atd.
Konkurenční rivalita je intenzivní zejména tam, kde se zvyšuje počet konkurentů srovnatelných ve velikosti a schopnosti, pomalu stoupá poptávka po výrobku nebo službě, přílišná podobnost výrobků a služeb konkurentů.
V případě silných kupujících, kteří v oboru zvyšují konkurenci tím, že vyžadují od firem v oboru působících další výhody a obdrží je jen proto, že tyto firmy chtějí zakázku dostat. Kupující uplatňují tuto strategii, když jich v oboru nakupuje jen několik a tyto nákupy představují většinu z celkového odbytu dodavatele, nakupovaný výrobek je natolik standardizován, že přechod k jinému dodavateli není u nich spojen s žádnými náklady a je pro ně výhodné nakupovat výrobek od několika dodavatelů.
Dalším ohrožením je absencí kupujících, že výrobky už nikdo nechce nebo silnými dodavateli, kterých je v dodavatelském oboru málo, mají zajištěné tržní pozice bez napjatých konkurenčních podmínek, jejich výrobky jsou natolik jedinečné, že je pro kupujícího nesnadné měnit dodavatele, pro kupujícího jsou výrobky dodavatelů důležité.
Neschopnost a nedostatek zkušeností – Začátek podnikání vyžaduje značnou dávku všestrannosti. Začínající podnikatel musí mít dostatek schopností vést podnik a to jak fyzických tak morálních a intelektuálních.
Neexistence výrobní nebo obchodní strategie – podnikatel musí předem vědět, že o to, co bude vyrábět, budou mít zákazníci zájem.
Přehnaně optimistická představa o velikosti trhu – podnikatel musí provést průzkum trhu, na který se chce zaměřit. Musí znát své konkurenty a jejich nabídku.
Nedostatek oběžného kapitálu – podnikatel špatně prokalkuloval požadavky na kapitál, neměl dostatečnou zálohu do začátku podnikání, kdy jde pouze o výdaje, až do doby, než začnou zákazníci nakupovat jeho výrobky nebo služby.
Podnikatel si plete hotové peníze se ziskem, tzn. že získané peníze použije ihned na vylepšení podnikání nebo svého životního standardu. Nepočítá s účty dodavatelů, či s daněmi.
Příliš nákladné zahájení podnikání – nové podnikání by mělo být zahájeno skromně a uvážlivě. Doporučuje se neutrácet příliš brzy za zařízení, vybavení nebo za zavedení vysokých mezd. Tyto náklady mohou přesáhnout příjmy z prodeje zboží nebo služeb a podnikatel tak může brzy dostat do finančních problémů.
Nevhodně zvolené sídlo podniku – špatná dostupnost, vysoký nájem, velké vzdálenosti od zdrojů vstupů, či zákazníků.
Nesprávně vedené účetnictví – konec prvního zdaňovacího období je tak často i koncem podnikání.
Výběr a výchova pracovníků – pro malý podnik je časté střídání zaměstnanců daleko nákladnější, než pro podniky velké.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy