Každý, kdo plánuje rozjezd nového podnikání, by si měl nejprve zodpovědět celou řadu otázek. Bude o mé služby zájem? Jaká je, v mnou zvoleném oboru, konkurence? Mám dost finančních prostředků na rozjezd svého podnikání? Odpovědi na tyto a ještě na celou řadu dalších otázek by si měl každý začínající podnikatel pečlivě zvážit – na správné analýze všech odpovědí může záviset úspěch či neúspěch celého podnikatelského plánu.
Máte předpoklady pro podnikání?
Podnikání sebou přináší celou řadu specifických požadavků na osobu podnikatele a ne každý má pro podnikání stejné předpoklady. Je potřeba objektivně posoudit své schopnosti a dovednosti, na jejich kombinaci totiž bude záviset váš úspěch či neúspěch.
Obecně se dnes za nejdůležitější vlastnosti pro podnikání považují:
- nápaditost: schopnost nabídnout zákazníkům jedinečný produkt či službu nebo umění nabídnout známé věci v prostředí konkurence originálním způsobem
- odvaha jít do rizika
- zaujetí pro věc: víra ve svůj plán, vytrvalost při jeho realizaci
- tah na branku: schopnost realizovat své plány z dlouhodobého hlediska, dotahovat věci do konce
- obchodní duch
- odolnost vůči stresu
- zdravé sebevědomí a v určité míře být schopen ponechat city stranou
Bude o vaše produkty či služby zájem? Jste schopni nabídnout více než konkurence?
Před samotným vstupem na trh je dobré si zpracovat důkladnou analýzu trhu a odpovědět na výše uvedené otázky. Je potřeba zjistit míru poptávky, její charakter (zda je trvalá či podléhá výkyvům?), zda má stoupající tendenci a pod. Velice důležitá je analýza konkurence, která vám řekne, jak velké šance ukrojit svůj díl z poptávky máte.
Je potřeba si nadefinovat:
- zda známe svého zákazníka
- zda ho umíme oslovit
- zda máme dobře nastavenou cenovou politiku (je potřeba najít takový kompromis, aby naše produkty či služby byly zákazníkům cenově dostupné a zároveň nám přinášely smysluplnou marži)
- vidina vyššího výdělku než v zaměstnání
- snaha o realizaci vlastního nápadu, využití příležitosti
- nezávislá organizace času
- rodinné a společenské důvody
- možnost dělat to, co mě baví a naplňuje
Podnikání sebou ovšem přináší i vyplývající řadu nevýhod. Právě porovnáním toho, co nás na podnikání láká a toho, co mu budeme muset případně obětovat, získáme odpověď zda podnikat či ne.
Nevýhody:
- možná ztráta veškerého volného času
- možná ztráta koníčků, přátel, méně času na rodinu
- převzetí veškeré zodpovědnosti za důsledky svých rozhodnutí
- více stresových situací
- nejistý a v čase variabilní příjem
Často nestačí mít jen nápad, bývá také nezbytné o předmětu podnikání vědět co nejvíce. Je potřeba detailně rozumět nabízeným produktům či službám, měli bychom znát zákonitosti trhu, orientovat se v daňové problematice a vědět, jaké jsou naše práva a povinnosti, coby podnikatele.
Musíme rozhodnout, zda budeme podnikat jako fyzická osoba, či budeme-li zakládat obchodní společnost. Je třeba zhodnotit, co pro nás bude výhodnější.
Měli bychom si předem spočítat, zda dokážeme překlenout období, než se nám podnikání rozjede, zvážit, zda budeme schopni podnik rozšířit, bude-li úspěšný, zda máme dost financí na nezbytné investice a zda nepostrádáme nezbytné vybavení. Je třeba si sestavit finanční plán s dostatečným předstihem a naplánovat si alternativy financování našeho podnikání.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy