Registrační pokladny byly mezi roky 2005 až 2007 nezbytnou součástí maloobchodů a restauračních zařízení, které svou činnost provozovaly na základě živnostenského oprávnění. Jedná se o zařízení, která umožňují evidenci plateb. V praxi vydají zákazníkovi účtenku a je tak zajištěno, že drobní obchodníci neokrádají stát na daních a vše si pečlivě evidují. Registrační pokladny jsou dnes hojně diskutovaným tématem a je možné, že se v příštích letech opět vrátí do hry. Ačkoliv mají mnoho nejen mnoho příznivců, ale tak značné množství odpůrců.
Elektronickou registrační pokladnu zakoupíte za cenu několika tisíc korun. Záleží na tom, jaké po ní budete vyžadovat funkce. Registrační pokladna v praxi slouží jako důkazní prostředek o příjmech a výdajích a jejím základním úkolem je minimalizovat daňové úniky. Mnoho zajímavých informací o těchto pokladnách najdete také v zákoně č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách.
Elektronické zařízení je vybavené fiskální pamětí, která je schopna uchovávat údaje až po dobu 4 let. Ty pak můžete použít pro sestavení denní závěrky i si je opakovaně tisknout.
Zákon rozlišuje pokladní a prodejní místo. Zatímco pokladním místem se rozumí prostor, kde probíhají platby prostřednictvím této pokladny, o prodejním místě mluvíme v případě, že jde o prostory, ve kterých podnikatel provozuje svou činnost.
V současnosti se zvažuje opětovné zavedení registračních pokladen. To by však mnoho živnostníků zatížilo vysokými jednorázovými výdaji, protože by si tuto pokladnu museli pořídit. Pokud by jedna OSVČ provozovala více obchodů, náklady na pořízení pokladny by mohly šplhat do statisíců korun. A takové finanční prostředky je málokdo schopen během několika měsíců uvolnit.
Registrační pokladny se hojně spojují také s takzvanou účtenkovou loterií, která aktuálně funguje například na Slovensku. Živnostníci by tak museli vždy vystavit doklad a nevznikal by zde prostor k daňovým únikům.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy