Nevíte, co je to firemní kultura? Netušíte, co si pod tímto pojmem představit? Právě pro vás je určen tento článek, který se bude snažit vše objasnit.
Co je firemní kultura
Jednotná firemní kultura je souhrn firemních hodnot a celkové klima podniku. Vytváří se dlouhou dobu a odráží v sobě jednotný firemní styl. Pravidla by v rámci firemní kultury měli přijmout i nově příchozí zaměstnanci, měli by se s nimi ztotožnit a jednat podle nich.
Čím je tvořena
Firemní kultura je tvořena spoustou prvků od zásad a předpisů v jednání se zákazníky, obchodními partnery a pracovníky sdělovacích prostředků přes předepsané rituály v jednání s vlastními zaměstnanci a jejich rodinnými příslušníky až po jednání s konkurencí a širokou veřejností.
V nejširší rovině by se dalo říct, že pod pojem firemní kultury řadíme psaná i nepsaná pravidla společenského styku, hodnoty, zásady a pravidla pracovní morálky, loajality k podniku, vztahu k zákazníkům a obchodním partnerům.
Konkrétní prvky firemní kultury
Mezi artefakty, neboli viditelné a hmatatelné prvky organizace, počítáme např. architekturu budov firmy, vybavení podniku, propagační materiály, podnikem vytvářené produkty. Od těchto artefaktů odlišujeme ještě artefakty nemateriální povahy, např. jazyk používaný v podniku, zvyky, rituály, …
Co se jazyka firmy týče, velmi často se používá firemní slang, který je dobře uplatnitelný i v reklamě. Pokud se rozhodnete ukázat něco ze své firemní kultury v reklamě, zákazníkům se tím otevřete a budete pro ně přitažlivější. Jazyk je navíc hlavním ukazatelem vztahů a vzájemného porozumění uvnitř podniku, ukazuje míru formality a neformality.
Konkrétními zvyky uvnitř podniku je např. dodržování oslav narozenin zaměstnanců nebo firemní večírky, např. před Vánocemi.
Firemní rituály probíhají obvykle ve stejném čase na stejném místě: zdravení, porady, reference zaměstnanců apod.
Ceremoniály jsou popisovány jako předem připravované slavnostní události pořádané při nějaké speciální příležitosti. Pomocí ceremoniálů se posilují podnikové hodnoty, oceňují se úspěchy zaměstnanců a celé firmy, oslavují se „firemní hrdinové“.
Firemní nekultura
V naší zemi se bohužel firemní kultura nerozšiřuje příliš valně. Mnohdy se omezuje na několik nesmyslných a postradatelných pravidel, většinou příkazů, nebo na předpis pracovního oblečení. Přitom je firemní kultura velmi důležitá pro posilování loajality zaměstnanců vůči podniku, pro který pracují a v němž tráví velké množství svého času. Firemní kultura navíc lidi sjednocuje – je stejně platná pro uklízečku, recepční i ředitele podniku.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy