Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Podnikatelské prostředí – které faktory působí na váš podnik?

Analýza vnitřních faktorů podniku

Analýza vnitřního prostředí podniku tedy blíže definuje jeho schopnosti a zde přichází na řadu propojení s analýzou obecného a oborového okolí podniku, která říká, jak tyto schopnosti může podnik využít vzhledem k příležitostem na trhu.

Vnitřními faktory podniku jsou:

  • faktory vědeckého a technického rozvoje;

  • marketingové a distribuční faktory;

  • výrobní faktory a řízení výroby;

  • faktory podnikových a pracovních zdrojů;

  • faktory finanční a rozpočtové.

Faktory vědeckého a technického rozvoje

Aby podnik mohl být konkurenceschopný, či svou konkurenční výhodu i dále zvyšovat, je dnešní době nutné věnovat pozornost vědeckotechnickému rozvoji. Výrobky i služby je třeba stále inovovat a zlepšovat, aby si zajistili konkurenceschopnost na trhu, který se velmi rychle vyvíjí. Aby bylo možné tohoto dosáhnout, musí podnik investovat mnohdy nemalé prostředky do vědeckotechnického rozvoje.

 

Z praxe jsou známy tři základní přístupy podniků k uplatňování a přístupu k vědeckotechnickému rozvoji.

 

Jsou to tzv.:

  • Ofenzivní Inovátoři – nejčastěji je představují podniky nově vstoupivší do odvětví s novými myšlenkami, nápady a produkty, kteří se snaží zaplnit mezery na trhu a prosadit se.

  • Defenzivní následníci – nejčastěji je představují velké a největší podniky v oboru, které sledují inovátory, a mají dostatek prostředků na odladění chyb, kterých se inovátoři dopouští.

  • Defenzivní imitátoři – imitátoři mají tu výhodu, že nemusí vynakládat zdroje a úsilí na hledání a prosazení se na trhu, ale pouze se na již zavedených a technologicky nenáročných trzích, které se mění jen velmi pomalu, snaží uspokojovat potřeby zákazníků „imitací“ již hotových řešení.

Marketingové a distribuční faktory

Marketingové a distribuční faktory řeší otázku, jak co nejlépe a nejvhodněji dostat výrobek či službu k cílovému zákazníkovi a jak ho motivovat ke koupi. Marketing je samozřejmě oblast velmi rozsáhlá a složitá a rozebírat ji zde podrobně není možné a ani důležité.

 

Marketingové a distribuční faktory si nejlépe přiblížíme pomocí základního nástroje marketingu, tedy tzv. „Marketingového mixu“, také známého jako 4P, tedy:

  • Product – produkt;

  • Price – cena

  • Place – distribuce;

  • Promotion – marketingová komunikace.

Faktory finanční a rozpočtové

Finanční faktory podávají o podniku nejčastěji využívaný obraz pro srovnání s konkurencí. V této oblasti je využíváno mnoho různých finančních ukazatelů, které využívá nejen management podniku, ale také všichni s podnikem spojení, tedy tzv. stakeholders.

 

Existuje mnoho různých finančních ukazatelů, které jsou používány pro provedení tzv. finanční analýzy podniku:

  • Ukazatele rentability

    • ROA, ROE, ROI, ROS

  • Ukazatele aktivity

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

    • Obrat aktiv, zásob, HIM, doba splácení závazků,…

  • Ukazatele likvidity

    • Běžná, pohotová a okamžitá likvidita

  • Ukazatele zadluženosti

    • Ukazatel VK, CF, věřitelského rizika,…

  • Ukazatel EVA

  • Ukazatel MVA

Finanční analýzu lze charakterizovat jako formalizovanou metodu, která poměřuje získané údaje mezi sebou navzájem a rozšiřuje jejich vypovídací schopnost, umožňuje dospět k určitým závěrům o celkovém hospodaření a finanční situaci podniku, podle nichž by bylo možné přijmout různá rozhodnutí. Představuje ohodnocení minulosti, současnosti a předpokládané budoucnosti finančního hospodaření podniku.

 

Vnější prostředí

Analýza vnějšího prostředí by měla být zaměřena především na odhalení vývojových trendů, které mohou podnik v budoucnu významněji ovlivňovat.

 

Analýza okolí podniku by měla být uskutečňována ve třech základních a na sebe navazujících krocích:

  1. „Analýza nejdůležitějších předpokladů o vývoji okolí, za nichž byla formulována dosavadní strategie, včetně průběhu realizace této strategie.

  2. Identifikace současného stavu a předpověď budoucího vývoje podnikového okolí, včetně očekávaných významných změn postavení podniku v podnikatelském prostředí.

  3. Ohodnocení významu identifikovaných změn pro další strategický rozvoj podniku a určení nových příležitostí a hrozeb.

Klíčová data pro sestavení strategie podniku nám poskytují zejména dvě základní analýzy. Jsou jimi externí analýza a interní analýza.

 

Externí analýzu také označujeme jako analýzu okolí podniku a dělíme ji na dvě základní části:

Analýza obecného okolí podniku

Analýza obecného okolí podniku (můžeme se také setkat s názvem „analýza makroprostředí“) je analýzou, zabývající se vnějšími faktory, které mají vliv na podnik. Můžeme se setkat s takzvanou PEST analýzou, nebo její rozšířenou formou, analýzou PESTEL.

 

Zkratka PESTEL vychází z anglických názvů faktorů, jež je třeba sledovat, analyzovat a vyhodnocovat.

 

  • Political Factors – politické faktory

Politické faktory se týkajívládní politiky amohou mít dopad namnohodůležitých oblastípro podnikání, jako je vzdělávání, zdraví občanů, kvalita infrastruktury a podobně.

 

  • Economic Factors – ekonomické faktory

Mezi ekonomické faktory patří např. úrokové sazby, daňové změny, hospodářský růst, fáze hospodářského cyklu, inflace, směnné kurzy a podobně.

 

  • Social Factors – sociální faktory

Změny v sociálních trendech mohou mít dopad na poptávku po produktech podniku a dostupnosti a ochoty jednotlivců pracovat. Chování spotřebitelů není určeno jen jejich osobnostními vlastnostmi, ale je také ovlivňováno okolním prostředím. Je proto důležité brát v úvahu demografické změny společnosti, strukturu společnosti, náboženství atd.

 

  • Technological and Technical Factors – technologické a technické faktory

Technologické a technické faktory jsou stále důležitější a významnější pro konkurence schopnost podniku. V dnešní době rychlého technologického a technického vývoje je nutné, aby podnik tento vývoj předvídal a nezaostával v něm oproti konkurenci.

 

  • Ecological Factors – ekologické faktory

Na ekologii je momentálně kladen důraz. Různé země jsou členy různých organizací, v rámci nichž se zavazují k dodržování určitých norem a limitů v oblasti ekologie a ochrany životního prostředí. Pokud chce podnik podnikat na určitém trhu v určité zemi, musí se seznámit s tamními zákony, předpisy a vyhláškami a tyto posléze dodržovat. Pokud je podnik nedodržuje, vystavuje se tak možnému postihu a také jeho vnímání společností nebude kladné.

 

  • Legislative Factors – legislativní faktory

Legislativní faktory jsou vztaženy k právnímu prostředí, ve kterém podnik působí. Toto prostředí je vytvářeno zpravidla státní mocí, případně municipalitami.

 

Analýza oborového okolí podniku

Oborové okolí podniku je tvořeno skupinou všech ostatních podniků, které produkují stejné nebo navzájem nahraditelné produkty či poskytují stejné služby. Jedná tedy o všechny podniky, jejichž produkty či služby mají takové množství stejných vlastností, že se uchází o stejné zákazníky.

 

Oborové prostředí obsahuje velmi mnoho různých složek, které působí na podniky v daném prostředí a vytváří tlak na rozhodování jejich manažerů.

 

Klíčové skupiny tvořící oborové prostředí podniku jsou tzv. 3C, tedy:

 

  • Customers - zákazníci

Pro podnik je podstatné znát své zákazníky. Proto je důležité prvně definovat, kdo vlastně zákazníci jsou a jaké produkty či služby budou poptávat. Dále je také nezbytné vědět, jaká očekávání a požadavky budou zákazníci na produktu či služby klást. Analýza zákazníků by tedy měla být zaměřena na identifikaci zákazníků a faktorů, které ovlivňují jejich rozhodnutí nakupovat, demografické faktory, které vytvářejí změny v určitých kategoriích zákazníků a geografické faktory a geografické rozmístění trhů.

 

 

  • Collaborators - dodavatelé a všichni ostatní, kteří pomáhají zajišťovat chod organizace a dosahovat její cíle

Především pro výrobní podniky, ale i pro podniky poskytující služby, jsou dostupnost, kvalita a cenová politika důležitým faktorem. Pokud chce podnik obstát v konkurenci a uspokojit své zákazníky, musí, velmi zjednodušeně, nakupovat od dodavatelů co nejlevněji a v co nejvyšší kvalitě. Schopnost a pozice podniku při vyjednávání s dodavateli závisí mimo jiného i na velikosti, síle a postavení podniku na trhu. Při analýze faktorů souvisejících s dodavateli je třeba brát na zřetel dostupnost a náklady na materiál a meziprodukty, dostupnost a náklady na energie a dostupnost a náklady na pořízení.

 

 

  • Competitors - konkurenti

Analýza konkurentů by měla být zaměřena především na zjištění jaká je současná pozice podniku vůči konkurentům, jak se konkurence vyvíjí a mění, v jaké fázi životních cyklů se nachází rozhodující výrobky daného odvětví, jaká je rentabilita odvětví vůči jiným srovnatelným odvětvím, zda vstupují noví konkurenti do oboru, dostupnost substitutů nebo jaká je strategie a postavení současných konkurentů. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!