Podniková kultura je souborem hodnot, norem, vzájemných očekávání, způsobu chování a sdělování, vztahů, představ a vyjadřuje typické chování a uvažování pracovníků. Pracovníci tyto principy a pravidla podniku akceptují, konají v jejich duchu a dále je sdílení. Výsledkem podnikové kultury je fungování podniku bez příkazů.
Podniková kultura spočívá na budováni vysokého stupně důvěry a otevřenosti ke změnám. Někdy se můžete setkat s názorem, že podnikovou kulturu je hodné budovat až když je podnik ekonomicky silný, ale to je chyba. Pracovníci by měli hned od začátku vědět, kam podnik směřuje a jaké má poslání. Pokud je nabídka produktů různých podniků podobná, podniková kultura může být součástí konkurenční výhody a důvodem zákazníka ke koupi produktu.
Kultura je vyjádřena v podniku symboly, nepsanými pravidly, zvyklostmi, rituály, formou komunikace, interakce, principem řízení, rozhodování a řešení problémů.
existují čtyři základní hodnoty podnikové kultury, které jsou důležité pro správné fungování organizace:
zaměstnanci by si měli vážit svých manažerů, akceptovat je, být vůči nim loajální a to stejné očekávají z opačné strany
v podniku existuje klima otevřenosti, komunikace probíhá bez jakýchkoliv problémů
pracovníci využívají možnost ovlivnění k rozhodování a práce managementu a management zajímají názory pracovníků
pracovníci mají spoluodpovědnost za fungování podniku a aktivně se podílejí na rozhodování
Parametry podnikové kultury, které mají vliv na výkonnost podniku:
obsah podnikové kultury – názory, hodnoty, postoje a normy
síla podnikové kultury – na kolik jsou dané názory, hodnoty, postoje a normy sdíleny; pokud je podniková kultura silná má značný vliv na podnik, při slabé podnikové kultuře sdílejí zaměstnanci hodnoty a postoje v malé míře
Silná podniková kultura sebou nese samozřejmě řadu výhod. Vytváří soulad ve vnímání pracovníků, redukuju konflikty uvnitř společnosti, usměrňuje chování lidí a společné sdílení hodnot a cílů, čímž se stává výrazným zdrojem soudržnosti podniku a rovněž zdrojem motivace pracovníků. Zároveň ale se mohou objevit i nevýhody. Silná podniková kultura může vést k uzavřenosti podniku a jeho zaměstnanců a přehlížení a ignorování signálů z vnějšího okolí. Management podniku tak nevnímá potřebu nové strategie. Současně pokud chce provést změnu, silné sdílení podnikové kultury může vést k tomu, že lidé nebudou ochotni ke změnám, nebudou je akceptovat a budou zůstávat u svých navyklých způsobů.
Aby manažeři porozuměli vnitřnímu prostředí podniku, konzultační společnost McKinsey vytvořila model 7S. Tři horní faktory se označují jako tvrdé S, další čtyři jsou méně hmatatelné, proto se nazývají měkké S.
Strategie (Strategy)
Jak podnik dosahuje své vize a reaguje na hrozby a příležitosti v oboru.
Struktura (Structure)
Obsahová a funkční náplň organizačního uspořádání ve smyslu nadřízenosti, podřízenosti vztahu mezi podnikatelskými jednotkami, a sdílení informací.
Systémy (Systems)
Formální a neformální procedury, které slouží k řízení každodenní aktivity organizace.
Styl práce vedení (Style)
Jak management přistupuje k řízení a řešení vyskytujících problémů.
Spolupracovníci (Staff)
Lidské zdroje a jejich rozvoj, školení, vztahy mezi nimi, aspirace, motivace atd.
Schopnosti (Skills)
Profesionální znalost a kompetence existující uvnitř podniku.
Sdílené hodnoty (Shared values)
Základní skutečnosti, ideje a principy respektované pracovníky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy