Daňová evidence je forma účtování, kterou využívají ty fyzické osoby, které nedosáhly v předchozím kalendářním roce obratu alespoň 25 milionů Kč. Jakmile obrat tuto částku přesáhne, musí účtovat podvojně. Daňová evidence se dříve označovala jako jednoduché účetnictví.
Osoby, které mohou vést daňovou evidenci:
Využití daňové evidence v praxi
Daňová evidence se využívá pro zjištění základu daně z příjmů. Běžné vedení účetnictví je mnohdy velmi složité a pro mnoho podnikatelských subjektů také zbytečné. Někteří sami nezvládají ani onu daňovou evidenci a musí ji proto svěřit do rukou účetní nebo specializované firmě. Na druhou stranu mají poté jistotu, že veškerá dokumentace, daňové přiznání apod. je správně. Daňovou evidenci tak může využívat každý, i ten, který si nakonec uplatní v přiznání výdajové paušály. Snadno tak zjistí, co je pro něj výhodnější.
Jak se vede daňová evidence
Vedení evidence není vůbec složité. Pracuje s tak zvaným hospodářským rokem. Ten je většinou shodný s rokem kalendářním. Vše potřebné najdete v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Jestliže jste z hlavního města, můžete zde využít specializovaného účetního poradce. Po vedení účetnictví Praha se obvykle stačí zeptat svých známých nebo hledat na internetu.
Z čeho se daňová evidence skládá
Daňovou evidenci tvoří dvě základní částí. První z nich je evidence příjmů a výdajů, do které se řadí všechny hotovostní i bezhotovostní příjmy. Do evidence majetku a závazků patří pohledávky, závazky i výsledky inventury. Obě evidence je potřeba vést důsledně a veškeré doklady si archivovat. A to po dobu několika let, kdy je možná kontrola od finančního úřadu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy