Při zrušení živnostenského oprávnění je nezbytné postupovat opravdu opatrně. Jestliže svou podnikatelskou činnost pouze přerušíte, většinou nemusíte příliš řešit žádné záludnosti. Když se ale rozhodnete své podnikání definitivně ukončit, čeká vás několik povinností, které byste neměli zanedbat. Pokud si s nimi nevíte rady, vyplatí se kontaktovat odborníka. Ten vám poskytne nezbytné poradenství nebo ještě lépe - zařídí veškeré kroky za vás.
Pokud fungujete jako OSVČ, je nutné rozlišit, zda jste podnikatelem, který vede daňovou evidenci, účetnictví nebo zda uplatňujete výdaje paušálem ze svých příjmů. Postup při ukončení živnosti je pak odlišný. Je tedy nezbytné na tuto skutečnost brát zřetel. Jestliže vedete daňovou evidenci, řídí se vaše povinnosti § 23 odst. 8 písm. b) bodu 2 zákona o daních z příjmů. K ukončení podnikání je nezbytné si základ daně zvýšit o hodnotu nezaplacených pohledávek, nespotřebovaných zásob a finančních rezerv. Jestliže máte ve své evidenci naopak nějaké nezaplacené závazky, tak se vám o jejich hodnotu základ daně sníží.
Jinými slovy je potřeba vyřešit veškeré závazky a pohledávky. Nemůže se stát, že by nějaká částka nebyla přiznána, i když vám třeba nebyla zaplacena. Je tedy nezbytné uzavřít i starší nedobytné pohledávky, které jsou již po splatnosti a vy nevíte, zda vám je váš odběratel někdy vůbec zaplatí (předpokládáte však u nich, že úhrada nebude v budoucnu provedena).
To obecné již bylo napsáno. Pro konkrétní příklady je potřeba porozumět dané problematice, sehnat si specializovanou účetní nebo daňového poradce, který vše nezbytné zařídí za vás a vy si s evidencí již nebudete muset dělat žádné starosti. Jestliže tedy k datu ukončení živnosti evidujete nějaké pohledávky, závazky nebo zásoby, je nutné si s nimi poradit. Druhá strana je totiž pravděpodobně v budoucnu také přizná, pokud už tak neučinila.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy