Pojem jednoduché účetnictví se používal v zákoně o účetnictví do roku 2004. Po tomto roce bylo jednoduché účetnictví nahrazeno tzv. daňovou evidencí podle zákona o daních z příjmů.
Jednoduché účetnictví byl účetní systém, který byl určen pro malé podniky v České republice. Nezachycovalo se na dvou účtech, jak je u podvojného účetnictví a hospodářský výsledek se nepočítal z výnosů a nákladů, ale z výdajů a příjmů. Z toho vyplývá, že je založen pouze na peněžní bázi. Nevýhodou byla nesystémovost a neucelený kontrolní systém.
Používají se tyto účetní knihy
• peněžní deník
• kniha pohledávek a závazků
• inventární kniha nebo inventární karty investičního majetku
• kniha finančního majetku
• kniha zásob
• kniha cenin
• mzdové listy
• inventární knihy rezerv
• časové rozlišení
Úkolem jednoduchého účetnictví bylo vést průkaznou evidenci o majetku a závazcích, podávat přehled o stavu pohledávek a závazků, poskytnout podklady pro stanovení daňového základu a stanovit účetní závěrku. Řádná účetní závěrka je k poslednímu dni účetního období, mimořádná účetní závěrka je ke dni skončení činnosti nebo ke dni zahájení a skončení konkurzu.
Daňová evidence je určena pro ty subjekty, které nejsou účetní jednotkou ve smyslu Zákona o účetnictví č. 563/91 Sb. Vedou ji fyzické osoby, které se nestaly účetní jednotkou a jejich obrat nepřekročil za minulý kalendářní rok 25 mil. korun, není účastníkem sdružení a není zapsán v Obchodním rejstříku, potom má povinnost vést účetnictví (bývalé podvojné účetnictví).
Daňová evidence obsahuje daňovou evidenci příjmů a výdajů a daňovou evidenci majetku a závazků. Vše musí být doloženo doklady, které je potřeba archivovat.
Jako příjmy a výdaje evidujeme za daný kalendářní rok:
• příjmy obdržené hotově, bankou nebo fyzicky od 1.1. do 31.12.
• vydané daňově uznatelné výdaje od 1.1. do 31.12.
• odpisy dlouhodobého majetku
• stravné při cestovních cestách
• výdaje na auto
Při evidenci stačí pouze dvě kolonky - zdanitelné příjmy a daňově uznatelné výdaje. není potřeba dělit podle druhů nebo sledovat pohyb peněz v pokladně či bance.
Součástí daňové evidence majetku a závazků je inventura majetku, přehled pohledávek a přehled závazků.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy