Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Hodnotový řetězec

Hodnota, od níž je odvozen i pojem hodnotový řetězec je to, co jsou ochotni kupující zaplatit za služby, či zboží, které jim nabízí firma.

Definice hodnotového řetězce lze rozčlenit do dvou jednoduchých popisů na jejich principu hodnotový systém funguje. První z definic h říká: „ Hodnotový řetězec rozčleňuje podnik do jeho strategicky významných činností. Konkurenční výhodu získá podnik tím, že bude dělat tyto činnosti levněji a lépe než konkurence“.

 

V návaznosti na obecnou definici hodnotového řetězce je hodnotový řetězec podniku: „Soubor činností návrhu, výroby, prodeje na trhu, dodávky a podpory výrobku“.

 

S termínem „Hodnotový řetězec“ (value chain) poprvé přišel Michael Porter z Harvardu a popisuje jej jako nástroj k identifikaci způsobů, jak vytvořit vyšší hodnotu pro zákazníka. Dle této syntézy je každá firma systémem navrhování, výroby, dodávání na trh a podpory výrobku.

 

Hodnotový řetězec identifikuje devět činností vytvářejících hodnotu a cenu. Pět z těchto činností je primárních a čtyři podpůrné.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Primárními činnostmi se rozumí sled dodávání materiálů do firmy (dovnitř směřující logistika), jeho proměna ve finální výrobky (operace), odeslání finálních výrobků )ven směřující logistika), jejich marketingem a s nimi spojenými službami.

 

Podpůrnými činnostmi jsou – nákup, technologický vývoj, řízení lidských zdrojů a firemní infrastruktura.

 

Úkolem firmy je prošetřit své náklady a výkon, hledat způsoby jak snížit náklady a zvýšit výkony. Aby se firma mohla vyvíjet a zlepšovat měla by také zjistit náklady a výkony konkurence, k čemuž se používá tzv. „měřítko“ (benchmark).

 

 

Úspěch firmy však nezávisí jen na snížení nákladů a zvýšení výkonů, ale také na klíčových podnikatelských procesech, mezi něž patří.

 

  • Proces vciťování se do situace na trhu – veškeré činnosti týkající se shromažďování informací o situaci na trhu.

  • Proces vedoucí k nové nabídce – veškeré činnosti týkající se výzkumu a vývoje a zavádění nových výrobků v souladu s rozpočtem společnosti.

  • Proces získávání zákazníků – veškeré činnosti související s budováním pevného vztahu mezi společností a zákazníkem.

  • Proces řízení vztahů se zákazníky (customer relationship manegment CRM) – veškeré činnosti týkající se cílových trhů a hledání nových zákazníků.

  • Dokončení realizačního procesu.1

1 Phillip Kotler – Marketing a management. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!