Firma je obvykle jednotka snažící se o to, aby se její výrobek takzvaně uchytil na trhu a poté, aby se prodával a stal se úspěšný. Je to logické, ale aby se firmě vrátil vklad, který do výrobku vložila a také aby z něj vytěžila zisk.
Výrobek je však v každém případě věc, která ač se zpočátku zdá skvělá, nová a moderní postupem času se stává okoukanou, nemoderní a je třeba přijít s novým nápadem. S tím souvisí tzv. životní cyklus výrobku, anglicky product lifecycle monitorující výrobek od uvedení na trh, přes růst a zralost výrobku, až po jeho úpadek. Tento cyklus je v dnešní době v podstatě samostatným odvětvím marketingu, kterému se věnuje Product lifecycle management (PLM). Životní cyklus výrobku je modelem odvozeným od dlouhodobého pozorování vývoje tržeb u jednotlivých výrobků v čase. Dle toho v jaké fázi životního cyklu se výrobek nachází se mění nastavení marketingového mixu. UVEDENÍ NA TRH začíná okamžikem, kdy se výrobek objeví na trhu a začíná se prodávat. Jelikož většina spotřebitelů o výrobku zatím neví, je v této fázi prodáván málo. I tak jsou spotřebitelé, kteří kupují výrobek mezi prvními nazýváni inovátory, ti pozitivně reagují na nové produkty a rádi je kupují. Jedná se zpravidla o 2-3% z celkového počtu zákazníků. Tato fáze je velmi náročná z finančního hlediska, neboť jsou vykládány nemalé peníze na reklamu, propagaci a informovanost o novém výrobku, hlavním úkolem těchto činností je především přimět zákazníky k tomu, aby produkt vyzkoušeli. Vzhledem k vysokým počátečním nákladům v této fázi podnik vykazuje nízký, ba dokonce žádný zisk. RŮST VÝROBKU nastává po úspěšném uvedení výrobku na trh, zákazníci jsou podstatně lépe informovaní a i prodejci již vědí co prodávají. Prodej začíná stoupat ve smyslu toho, že zákazníci, kteří výrobek kupovali už na počátku jej kupují pořád a přidávají se k nim noví zákazníci, kteří takto reagují na základě chvály ostatních. Této skupině spotřebitelů se říká osvojitelé, ti tvoří již 20% z celkového počtu zákazníků. Poptávka po výrobku roste a snižují se i náklady na výrobu, neboť firma začíná mít zisk, který většinou vede konkurenci k uvedení vylepšeného, modernějšího výrobku. Podnik se proto snaží svému výrobku přidat aktivity, případně vyrábí inovativnější modely, či vyrábí nové druhy výrobku. V této fázi je výrobek na trhu již dobře znám proto se reklama začíná zaměřovat více na prodej, reklama má přesvědčit o výhodnosti koupě výrobku. ZRALOST VÝROBKU je nejdelším obdobím života výrobku na trhu. Tato fáze nastává, když se začne zpomalovat tempo růstu prodeje, ale současně dosahuje největšího rozsahu.Poptávka je na maximu. Většina zákazníků výrobek má a ti ostatní si jej již koupili, nebo se k tomu chystají. Této skupině spotřebitelů se říká kupující většina. V této fázi jsou náklady firmy na nejnižší úrovni a firma se zároveň těší velkému zisku. Konkurence začíná být čím dál více intenzivní a reklama je v této fázi zamřena především na odlišnost od konkurence a kupujícím se snaží připomenout samotnou existenci výrobku. Období zralosti výrobku má dvě fáze, které se rozdělují na: a)Dospělost vyznačující tím, že prodej výrobku roste, ale zisk zůstává stejný, neboť jsou poskytovány slevy a je rozšiřován sortiment. b)Nasycenost nastává ve chvíli kdy je prodej na nejvyšší úrovni, ale zisk a začíná klesat z důvodu konkurence a z důvodu dalších slev. ÚPADEK VÝROBKU je závěrečná fáze cyklu výrobku, kdy je trh výrobkem přesycen, navíc konkurence přichází novinkami. Spotřebitelé kupující výrobek v této fázi se nazývají opozdilci, ti jsou zpočátku uvedení výrobku na trh podezřívaví a proto jej kupují takzvaně s křížkem po funuse, tedy, když má výrobek vrchol za sebou. I v této fázi výrobek kupuje většina spokojených spotřebitelů, prodejci se snaží nalákat na slevy. Pro formu je důležité rozpoznat okamžik, kdy výrobek stáhnout z trhu, povětšinou se tak děje, když prodej poklesne o 25-30%. Dalším řešením je pak modernizace výrobku. Zpravidla každý výrobek si projde těmito čtyřmi fázemi, délka životního cyklu výrobku je však rozdílná a nelez ji předem specifikovat. Za příklad dlouholetého cyklu výrobku, který se stal součástí běžného života můžeme uvést značku Coca-Cola, či panenku Barbie.© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy