Tato AIDA vskutku není známou operou Giuseppe Verdiho, jedná se o stoletou koncepci E.K.Strong jejímiž stádii musí jednotlivec před učiněním nákupního rozhodnutí projít. Akronym AIDA je odvozen od anglických názvů jednotlivých stádií.
A |
attention |
upoutat pozornost |
I |
interest |
vzbudit zájem |
D |
desire |
vytvořit touhu |
A |
action |
výzva k akci |
Někdy může být přidáno též písmeno S – Satisfaction vyjadřující spokojenost zákazníka s produktem, který dále doporučuje. Chceme-li tato čtyři stádia podrobněji popsat, mohlo by to vypadat následovně. V prvním stádiu zákazník nalezne určitý produkt, prostřednictvím doporučení, reklamy, či jinak. V druhém stádiu se o produkt začne podrobněji, zajímá, například i o něm nalezne informace na internetu, nebo se poptává známých, či kolegů. Ve třetím stádiu zákazník začíná po produktu toužit, neboť se v druhé fázi dozvěděl mnoho pozitiv a méně negativ, může to fungovat i obráceně, totiž že zákazník ač slyší negativa, výrobek tolik chce, že je vytěsní. A čtvrtá fáze je uskutečnění nákupu produktu.
V praxi je používáno mnoho modelů podobných AIDĚ, avšak jejich psychologické účinky jsou téměř totožné, sami to zvažte prostřednictvím následující tabulky:
Modely hierarchie účinků
Psychologická stadia |
Reklamní model a AIDA |
Model rozhodovacího procesu |
Model přijetí inovace |
poznávací |
pozornost |
povědomí, znalost |
povědomí |
pocitové |
zájem, přání |
zhodnocení |
zájem, zhodnocení |
jednání |
akce |
nákup, po nákupní zhodnocení |
První nákup jako pokus, přijetí |
I když existuje více modelů, které odhadují, či spíše předvídají zákazníkovo chování, AIDA je jedním z nejpoužívanějších a nejdůvěryhodnějších modelů, s tím, že napomáhá jak při analýzách, tak i při plánování komunikačních aktivit zejména: v reklamě, osobním prodeji a při podporách prodeje. I v tomto ohledu je nutné dbát na teorii a praxi marketingové komunikace, které dosazujeme do marketingové koncepce, v tomto případě do AIDY, proto j důležité znát souvislosti tvorby marketingového mixu a jeho komunikační schopnosti. AIDA je tak východiskem vhodně zvolené komunikace se zákazníkem a propracovaného marketingového mixu, nebo také tzv. 4P – Product, Price, Place, Promotion, čili česky produkt, cena produktu, distribuční cesty a propagace produktu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy