Korporátní strategie, nebo – li anglicky corporate strategy, je hned po stanovení mise a vize nejdůležitější částí z hlediska formulace aktivního podnikání firmy. Je možné ji také chápat jako podrobnou formulaci mise firmy. Na druhé straně může být chápána také jako zadání pro vypracování nižších strategií, jako jsou obchodní (business) strategie. Při formulaci korporátní strategie jsou přítomni převážně majitelé firem nebo užší management. Korporátní strategie vyčleňuje rámec těchto obchodních strategií jednotlivých obchodních jednotek (SBU – strategická obchodní jednotka). Hlavním posláním korporátní strategie je vymezení hlavního rámce, který bude udávat směr podnikání obchodní jednotky. V jakých odvětvích bude firma podnikat, jaké trhy bude oslovovat a kde bude operovat, jaké podnikatelské záměry budou podporovány, jak bude firma jednat s konkurenty, jak bude hospodařit s kapitálem.
Tato strategie generuje odpovědi na tyto otázky, nevěnuje se jednotlivým výrobkům nebo službám. To je záležitostí již zmíněných obchodních strategií. Pokud by chtěla firma podnikat ve více odvětvích, doporučovala bych rozčlenit pro každé odvětví svou strategickou obchodní jednotku (SBU). Tyto obchodní jednotky jsou definované určitou skupinou zákazníků, která je pro dané odvětví typická. Pro každou obchodní jednotku se vymezuje samostatná obchodní strategie. Také mohou být vedena jako samostatná zisková střediska. Pro příklad je vhodné použít firmu Nestlé. Tato velká firma by mohla mít několik strategických obchodních jednotek a každá by oslovovala jinou skupinu zákazníků. První obchodní jednotkou by byla výroba cukrářských výrobků, druhou by mohla být výroba výživy pro kojence, další obchodní jednotka by mohla oslovovat zákazníky nabídkou instantních jídel, polévek. Všimněme si, že každá strategická obchodní jednotka by oslovovala jinou skupinu zákazníků. Matky s miminky, děti, dospělé. Všechny věkové kategorie. Každá tato skupina zákazníků má jiné potřeby. Pokud shrnu to nejdůležitější, u korporátní strategie je důležité stanovit (vyčlenit) strategické obchodní jednotky, určit jejich cíle a jak dosáhnout cílů u těchto strategií. Pro zjednodušení je možné použít otázky: KDO? CO? JAK?
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy