Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Studie proveditelnosti

Studie proveditelnosti (udržitelnosti, technicko-ekonomická studie) poskytuje veškeré data a informace potřebné pro investiční rozhodnutí. Strukturou tato studie odpovídá předběžné studii proveditelnosti, ale liší se v přesnosti výstupních parametrů. Zpracování výstupů se provádí opakovaně, až lze tímto postupem dospět k optimálním parametrům projektu. Studie je doplněna o analýzu rizik a citlivostní analýzu. Je třeba zdůraznit, že důvodem pro provedení studie proveditelnosti je zjistit, zda je záměr životaschopný. Tedy i závěr nedoporučující další pokračování v projektu je pro nás velkým přínosem, neboť nám ušetřil prostředky, které by se po implementaci nevrátily.

 

Struktura studie proveditelnosti

ANALÝZA TRHU A MARKETINGOVÉ STRATEGIE

Analýza trhu je klíčová aktivita pro určení zaměření projektu, výrobního programu, potřebné technologie i výběru umístění. Výsledky analýzy trhu tvoří základ pro zpracování dalších kapitol studie proveditelnosti. Z toho vyplývá nutnost komunikace mezi členy týmu zpracovávajícími jednotlivé části dokumentu. Souhrn výsledků marketingového výzkumu umožňuje identifikovat tržní příležitosti a rizika podnikatelského projektu. To představuje základní východisko pro koncipování strategie projektu.

 

 

Marketingový výzkum (analýza trhu a poptávky)

Náplní marketingového výzkumu je získávání, analýza a hodnocení informací o trhu a jeho okolí. Zahrnuje faktory jako poptávku a konkurenci, potřeby a chování zákazník, konkurenční produkty a marketingové nástroje.

 

Po získání a vyhodnocení marketingových informací je pro potřeby technicko-ekonomické studie dále potřeba:

  • stanovit cílový trh projektu včetně popisu a analýzy jeho struktury

  • analýza zákazníků

  • definování segmentů trhu

  • analýza tržní konkurence

  • analýza distribučních kanálů

  • analýza oboru

  • stanovení budoucího vývoje poptávky - nejdůležitější a nejobtížnější

 

Strategie projektu

Po zpracování marketingového výzkumu jsou k dispozici všechny podklady pro zpracování strategie projektu. Cíle projektu charakterizují základní směřování projektu (čeho má být projektem dosaženo), zatímco strategie určuje prostředky a aktivity potřebné pro dosažení cílů projektu.

 

  • geografická strategie

  • strategie z hlediska podílu na trhu

  • strategie z hlediska předpokládaného podílu na trhu

  • strategie z hlediska rozlišení vazby výrobek – trh

  • marketingová strategie

  • volba strategie projektu

 

Výsledkem tohoto hodnocení je volba:

  • geografického zaměření operací projektu

  • strategie projektu z variant nákladového prvenství, diferenciace, strategie tržního výklenku

  • cílového tržního podílu a termínu, kdy by měl být dosažen

  • strategie z hlediska vazby výrobek – trh

  • marketingové strategie

 

Marketingový mix

Základní složky tvoří:

a) výrobek – stanovení šíře a hloubky sortimentu, návrh výrobku, způsob balení apod.

b) cena – cenová politika, cenová elasticita

c) podpora prodeje – hrubý nástin vhodných forem podpory projede

d) distribuce – logistické aspekty distribuce

 

Marketingové náklady a výnosy projektu

V tomto případě hovoříme o marketingových nákladech a předpokládaných výnosech, které jsou spojené s projektem. Odhad výnosů z projektu je ovšem iterační proces, kdy je nutno brát v úvahu i optimální kapacitu závodu, technologie, technicky proveditelný výrobní program a marketingové strategie.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

VELIKOST VÝROBNÍ JEDNOTKY

Faktory ovlivňující dolní mez velikosti výrobní kapacity:

1. Minimální ekonomická velikost (vazba na ekonomii z rozsahu)

2. Standardizace velikosti výrobních zařízení

 

MATERIÁLOVĚ ENERGETICKÉ VSTUPY

Zde jsou identifikovány materiály a další vstupy potřebné pro výrobní operace jakož i náklady na tyto materiály. Definování vstupů má úzký vztah ke stanovení kapacity závodu, umístění výroby, výběru technologie a vybavení.

 

Hodnotí se převážně:

  • Dostupnost

  • Možnost substituce

  • Kvalita

  • Vzdálenost zdrojů – ovlivňování dopravních nákladů

  • Míra rizika spojená se zabezpečením materiálu

  • Cenová úroveň

  • Volba dodavatele – specifikace dodavatele s cílem minimalizovat náklady a maximalizovat spolehlivost dodávek

  • Specifikace energetických nákladů

 

LOKALIZACE (UMÍSTĚNÍ) VÝROBNÍ JEDNOTKY

Požadavky projektu na lokalitu z hlediska:

a) Infrastruktury – doprava a komunikace, utilities, lidské zdroje, služby pro zajištění infr., likvidace a ukládání odpadů

b) Pracovní síla

c) Životní prostředí - cílem analýzy a hodnocení vlivu projektů na ŽP umožňuje stanovit účinky a ohodnotit jejich velikost a význam z hlediska působení na jednotlivé složky ŽP, formulovat variantní opatření, aby bylo možno tyto účinky možné minimalizovat nebo alespoň eliminovat.

 

TECHNOLOGIE A VÝROBNÍ ZAŘÍZENÍ

Provádí se výběr a vyhodnocení variant technologického procesu při respektování investiční strategie firmy.

 

Při volbě technologie je nutné řešit tyto omezující podmínky:

 

1) Dostupnost res. kvalita základního materiálu

2) Disponibilní zdroje finančních prostředků - technologické embargo

3) Šíře výrobního sortimentu

4.)Výše nákladů - na získání technologie

5) Výše výrobní nákladů

6) Náročnost technologie na pracovní sílu

7) Míra novosti a pokrokovosti technologie

8) Znečišťování ŽP

 

Druhá část se věnuje výrobním zařízením:

1) Specifikace výrobního zařízení

2) Výše investičních nákladů

3) Omezení infrastruktury - nároky na kvalitu, opravy, údržbu apod.

 

LIDSKÉ ZDROJE

Specifikace a potřeba pracovních sil dle jednotlivých kategorií

 

Plán pracovních sil:

1) poptávka a nabídka pracovníků

2) legislativní podmínky

3) počet pracovních dní v roce - fond pracovní doby

4) potřeba klíčových řídících pracovníků

5) způsob náboru a získávání pracovních sil

6) program výcviku a zvyšování kvalifikace

7) specifikace personálních nákladů

 

ORGANIZACE A ŘÍZENÍ

a)Organizační uspořádání jednotky

b)Specifikace režijních nákladů

 

FINANČNÍ ANALÝZA A HODNOCENÍ

1) investiční a finanční rozhodování

2) toky hotovosti projektu

3) financování podnikatelských projektů - zdroje , interní, externí

4) posouzení ekonomické efektivnosti

5) vliv struktury zdrojů financování na projekt

 

ANALÝZA RIZIKA

Základním cílem je zvýšit pravděpodobnost jejich úspěchu a minimalizovat nebezpečí.

 

Cílem analýzy rizika je zjistit:

1) Které faktory jsou významné a nejvíce ovlivňují riziko.

2) Specifikujeme jak velké je riziko.

3) Jakými opatřeními je možné toto riziko snížit.

 

Analýza rizika se provádí v následujících krocích:

1) Určení faktoru rizika

2) Stanovení významnosti faktoru rizika

3) Stanovení rizika podnikatelského projektu

4) Hodnocení rizika projektu a přijetí opatření na jeho snížení

5) Příprava plánů korekčních opatření

 

PLÁN REALIZACE PROJEKTU

  • Plán realizace projektu stanoví:

  • Aktivity (úkoly), které je třeba zabezpečit

  • Termíny ve kterých je třeba dokončit (zahájit) tyto aktivity

  • Zodpovědné osoby

  • Zdroje

  • Výsledky ke kterým by měly vést jednotlivé aktivity

  • Vzájemné vztahy a závislosti jednotlivých aktivit

  • Aktivity, které jsou pro úspěšnou realizaci kritické (využití metod síťové analýzy)

 

HODNOCENÍ PROJEKTU

Závěrečné zhodnocení projektu je zaměřeno především na ekonomickém hodnocení a způsobu financování.

a)ekonomické hodnocení – NPV, IRR, doba návratnosti, ROE, ROI apod.

b) způsob financování – vlastní či cizí zdroje 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!