Studie proveditelnosti (udržitelnosti, technicko-ekonomická studie) poskytuje veškeré data a informace potřebné pro investiční rozhodnutí. Strukturou tato studie odpovídá předběžné studii proveditelnosti, ale liší se v přesnosti výstupních parametrů. Zpracování výstupů se provádí opakovaně, až lze tímto postupem dospět k optimálním parametrům projektu. Studie je doplněna o analýzu rizik a citlivostní analýzu. Je třeba zdůraznit, že důvodem pro provedení studie proveditelnosti je zjistit, zda je záměr životaschopný. Tedy i závěr nedoporučující další pokračování v projektu je pro nás velkým přínosem, neboť nám ušetřil prostředky, které by se po implementaci nevrátily.
Analýza trhu je klíčová aktivita pro určení zaměření projektu, výrobního programu, potřebné technologie i výběru umístění. Výsledky analýzy trhu tvoří základ pro zpracování dalších kapitol studie proveditelnosti. Z toho vyplývá nutnost komunikace mezi členy týmu zpracovávajícími jednotlivé části dokumentu. Souhrn výsledků marketingového výzkumu umožňuje identifikovat tržní příležitosti a rizika podnikatelského projektu. To představuje základní východisko pro koncipování strategie projektu.
Marketingový výzkum (analýza trhu a poptávky)
Náplní marketingového výzkumu je získávání, analýza a hodnocení informací o trhu a jeho okolí. Zahrnuje faktory jako poptávku a konkurenci, potřeby a chování zákazník, konkurenční produkty a marketingové nástroje.
Po získání a vyhodnocení marketingových informací je pro potřeby technicko-ekonomické studie dále potřeba:
stanovit cílový trh projektu včetně popisu a analýzy jeho struktury
analýza zákazníků
definování segmentů trhu
analýza tržní konkurence
analýza distribučních kanálů
analýza oboru
stanovení budoucího vývoje poptávky - nejdůležitější a nejobtížnější
Strategie projektu
Po zpracování marketingového výzkumu jsou k dispozici všechny podklady pro zpracování strategie projektu. Cíle projektu charakterizují základní směřování projektu (čeho má být projektem dosaženo), zatímco strategie určuje prostředky a aktivity potřebné pro dosažení cílů projektu.
geografická strategie
strategie z hlediska podílu na trhu
strategie z hlediska předpokládaného podílu na trhu
strategie z hlediska rozlišení vazby výrobek – trh
marketingová strategie
volba strategie projektu
Výsledkem tohoto hodnocení je volba:
geografického zaměření operací projektu
strategie projektu z variant nákladového prvenství, diferenciace, strategie tržního výklenku
cílového tržního podílu a termínu, kdy by měl být dosažen
strategie z hlediska vazby výrobek – trh
marketingové strategie
Marketingový mix
Základní složky tvoří:
a) výrobek – stanovení šíře a hloubky sortimentu, návrh výrobku, způsob balení apod.
b) cena – cenová politika, cenová elasticita
c) podpora prodeje – hrubý nástin vhodných forem podpory projede
d) distribuce – logistické aspekty distribuce
Marketingové náklady a výnosy projektu
V tomto případě hovoříme o marketingových nákladech a předpokládaných výnosech, které jsou spojené s projektem. Odhad výnosů z projektu je ovšem iterační proces, kdy je nutno brát v úvahu i optimální kapacitu závodu, technologie, technicky proveditelný výrobní program a marketingové strategie.
Faktory ovlivňující dolní mez velikosti výrobní kapacity:
1. Minimální ekonomická velikost (vazba na ekonomii z rozsahu)
2. Standardizace velikosti výrobních zařízení
Zde jsou identifikovány materiály a další vstupy potřebné pro výrobní operace jakož i náklady na tyto materiály. Definování vstupů má úzký vztah ke stanovení kapacity závodu, umístění výroby, výběru technologie a vybavení.
Hodnotí se převážně:
Dostupnost
Možnost substituce
Kvalita
Vzdálenost zdrojů – ovlivňování dopravních nákladů
Míra rizika spojená se zabezpečením materiálu
Cenová úroveň
Volba dodavatele – specifikace dodavatele s cílem minimalizovat náklady a maximalizovat spolehlivost dodávek
Specifikace energetických nákladů
Požadavky projektu na lokalitu z hlediska:
a) Infrastruktury – doprava a komunikace, utilities, lidské zdroje, služby pro zajištění infr., likvidace a ukládání odpadů
b) Pracovní síla
c) Životní prostředí - cílem analýzy a hodnocení vlivu projektů na ŽP umožňuje stanovit účinky a ohodnotit jejich velikost a význam z hlediska působení na jednotlivé složky ŽP, formulovat variantní opatření, aby bylo možno tyto účinky možné minimalizovat nebo alespoň eliminovat.
Provádí se výběr a vyhodnocení variant technologického procesu při respektování investiční strategie firmy.
Při volbě technologie je nutné řešit tyto omezující podmínky:
1) Dostupnost res. kvalita základního materiálu
2) Disponibilní zdroje finančních prostředků - technologické embargo
3) Šíře výrobního sortimentu
4.)Výše nákladů - na získání technologie
5) Výše výrobní nákladů
6) Náročnost technologie na pracovní sílu
7) Míra novosti a pokrokovosti technologie
8) Znečišťování ŽP
Druhá část se věnuje výrobním zařízením:
1) Specifikace výrobního zařízení
2) Výše investičních nákladů
3) Omezení infrastruktury - nároky na kvalitu, opravy, údržbu apod.
Specifikace a potřeba pracovních sil dle jednotlivých kategorií
Plán pracovních sil:
1) poptávka a nabídka pracovníků
2) legislativní podmínky
3) počet pracovních dní v roce - fond pracovní doby
4) potřeba klíčových řídících pracovníků
5) způsob náboru a získávání pracovních sil
6) program výcviku a zvyšování kvalifikace
7) specifikace personálních nákladů
a)Organizační uspořádání jednotky
b)Specifikace režijních nákladů
1) investiční a finanční rozhodování
2) toky hotovosti projektu
3) financování podnikatelských projektů - zdroje , interní, externí
4) posouzení ekonomické efektivnosti
5) vliv struktury zdrojů financování na projekt
Základním cílem je zvýšit pravděpodobnost jejich úspěchu a minimalizovat nebezpečí.
Cílem analýzy rizika je zjistit:
1) Které faktory jsou významné a nejvíce ovlivňují riziko.
2) Specifikujeme jak velké je riziko.
3) Jakými opatřeními je možné toto riziko snížit.
Analýza rizika se provádí v následujících krocích:
1) Určení faktoru rizika
2) Stanovení významnosti faktoru rizika
3) Stanovení rizika podnikatelského projektu
4) Hodnocení rizika projektu a přijetí opatření na jeho snížení
5) Příprava plánů korekčních opatření
Plán realizace projektu stanoví:
Aktivity (úkoly), které je třeba zabezpečit
Termíny ve kterých je třeba dokončit (zahájit) tyto aktivity
Zodpovědné osoby
Zdroje
Výsledky ke kterým by měly vést jednotlivé aktivity
Vzájemné vztahy a závislosti jednotlivých aktivit
Aktivity, které jsou pro úspěšnou realizaci kritické (využití metod síťové analýzy)
Závěrečné zhodnocení projektu je zaměřeno především na ekonomickém hodnocení a způsobu financování.
a)ekonomické hodnocení – NPV, IRR, doba návratnosti, ROE, ROI apod.
b) způsob financování – vlastní či cizí zdroje
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy