Je součástí vašeho podnikání i provozovna, ve které lidé platí za zboží nebo služby? Pak musí být obsluha zákazníků spojena hned s několika náležitostmi. Jednou z nich je vydávání stvrzenky, neboli paragonu za služby či zboží, které jste v provozovně vydali. Víte, jakými zákonitostmi se vydávání stvrzenky řídí?
Vydávání paragonu v provozovně se řídí podle živnostenského zákona číslo 455 z roku 1991. Podle tohoto zákona je obchodník povinen vydat zákazníkovi stvrzenku o nákupu, a to na jeho žádost. V praxi to vypadá tak, že stvrzenky běžně vydávají velké řetězce, nebo obchodníci s pokladnami, které vydávají pokladní bloky. Celá řada menších obchodníků však takovými pokladnami nedisponuje a pokladní bloky tak nevydávají. Ale i ti mají povinnost na žádost zákazníka stvrzenku dokládající nákup předložit. Proto tito obchodníci disponují pokladními stvrzenkami předtištěnými, které zákazníkům na vyžádání předkládají vyplněné.
Stvrzenka není jen tak obyčejný dokument, ale zakládá zákazníkovi například důkaz pro reklamaci, takže by měla obsahovat hned několik náležitostí. V první řadě na stvrzence nesmí chybět jméno a příjmení fyzické osoby, nebo název firmy, dále adresa bydliště, nebo sídla firmy, daňové identifikační číslo (DIČ), daňový kód pokladny, pořadové číslo vydávaného pokladního bloku, cenu za jednotku, částku za jednotlivé položky, celkovou cenu k úhradě, datum a čas vydání stvrzenky, vše doplněné o razítko. Pakliže uplatňujete odpočet DPH, pak je třeba ještě rozepsat plnění s daní, plnění bez daně. Plátci DPH však ve většině případů disponují registračními pokladnami, které vydávají pokladní bloky, kde jsou veškeré tyto údaje uvedeny automaticky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy