K tomu, aby podnik byl úspěšný, musí být jeho strategie konzistentní s okolím. Podnik dosáhne lepších výsledků pouze tehdy, podaří-li se mu vytvořit soulad mezi jeho strategií a okolím. Pro management podniku je důležité znát dobře okolí podniku, jeho prostředí a faktory které podnik ovlivňují. Toho lze dosáhnout díky důsledného sledování, analyzování a vyhodnocování podniku. Potom má podnik možnost snáze zaměřit na činnost, které jsou pro něj smysluplné a perspektivní a přinášejí mu konkurenční výhodu.
Analýza okolí podniku by měla být uskutečňována ve třech základních na sebe navazujících krocích:
Analýza nejdůležitějších předpokladů o vývoji okolí, za nichž byla formulována dosavadní strategie, včetně proběhu realizace této strategie
Identifikace současného stavu a předpověď budoucího vývoje podnikového okolí, včetně očekávaných změn postavení podniku v podnikatelském prostředí
Ohodnocení významu identifikovaných změn pro další strategický rozvoj podniku a určení nových příležitostí a hrozeb.
Analýza vnějšího okolí podniku je analýzou, která se zabývá vnitřními faktory, které mají vliv na podnik. Můžeme se setkat s tzv. PEST analýzou nebo rozšířenou formou PESTEL.
Zkratka PESTEL vychází z anglických názvů daných faktorů:
Political Factors – politické faktory
Economic Factors – ekonomické faktory
Social Factors – sociální faktory
Technological and Technical Faktors – technologické a technické faktory
Ecological Factors – ekologické faktory
Legislative Factors – legislativní faktory
Politické faktory se týkají vládní politiky, stupně vládní intervence do ekonomiky, toho jak hodlá vláda podporovat podnikání a jaké jsou priority v této oblasti. Vládní politika může mít dopad na mnoho oblastí, které jsou pro podnikání důležité.
Mezi politické faktory lze například zařadit:
aktuální politickou situaci
pozici a stabilitu vlády
monetární a fiskální politika
podpora zahraničního obchodu
postoj ke korupčnímu jednání
Mezi ekonomické faktory patří např. úrokové sazby, hospodářský růst, fáze hospodářského cyklu, inflace, směnné kurzy a další.
Jakákoliv změna v sociální prostředí může mít vliv na změnu poptávky po produktech podniku a dostupnost a ochoty jednotlivců pracovat. Chování není určeno jen jejich vlastnostmi, ale je ovlivňováno také okolním prostředím.
V úvahu je potřeba vzít:
demografické změny společnosti
strukturu společnosti
náboženství
vzdělanost obyvatelstva
velikost, vývoj a mobilitu pracovní síly
příjmy a kupní sílu obyvatelstva
rodinné hodnoty obyvatelstva apod.
V rámci demografických faktorů je potřeba brát v úvahu tři základní faktory:
změna v populaci
posuny ve věku populace
rozložení příjmů populace
Tyto faktory mají podstatný vliv na konkurenceschopnost podniku. V dnešní době technického pokroku je nutné tyto faktory neustále analyzovat, aby podnik nezaostával za ostatníma.
Jde především o:
postoj k vědě a výzkumu
investice podniku do veky a výzkumu
podpora vědy a výzkumu vládou
množství a dostupnost informací
nové pracovní postupy, metody a techniky
rychlost morálního zastarávání v oboru
Na ekologii je v současné době kladen velký důraz. Státy jsou členy různých organizací, které se zavazují k dodržování opatření, norem a limitů v oblasti ekologie a ochrany životného prostředí.
Ekologickým faktorem je např.:
nakládání s odpady
ochrana ohrožených druhů
míra podpory s využíváním obnovitelných zdrojů energie
vnímání klimatických změn
přístup k ochraně životního porstředí
Legislativní faktory se vztahují k právnímu prostředí, ve kterém se podnik vyskytuje.
Toto prostředí je zpravidla vytvořené státní mocí a jde především o:
chystané a platné zákony a vyhlášky
státní regulace
regulace importu a exportu
ochrana životního prostředí
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy