Se založením podniku je spojena řada činností a rozhodnutí, které musí budoucí podnikatel udělat. Samozřejmě, že prvním velkým rozhodnutím je stát se podnikatelem.
K tomu samozřejmě můžou vést různé důvody:
touha po nezávislosti, přání být si svým šéfem
potřeba úspěchu
touha po penězích
sklon k riskování apod.
Všechny tyto důvody mohou být prvním krokem a impulsem, ale to z daleka k začátku podnikání nestačí. Podnikatel by měl začít s analýzou svých osobních znalostí a zkušeností. Pokud se podnikatel rozhodne k podnikání, musí udělat následující klíčové rozhodnutí.
Podnikatel musí při tomto rozhodnutí vycházet z vlastních možností, zkušeností a znalostí. Dalšími zdroji informací pro podnikatele jsou spotřebitelé, obchodní partneři, členové distribuční sítě a technicky nadaní lidé, kteří neumějí sami uplatnit své nápady. Začínající podnikatel by si měl všímat, co na trhu chybí a co spotřebitelé chtějí. Hlavně si všímat vět typu „kdyby byl takový výrobek, který by …“. Takové postesknutí může být dobrým impulsem k založení podniku. Nápady hledejte při pozorování neuspokojených potřeb v denním životě, při rekreaci, při provozování své zájmové činnosti nebo zvelebování bytu apod.
Spoustu informací lze získat na úrovni místa bydliště:
dispozice pracovních sil
počet obyvatel a jeho struktura
existence občanské vybavenosti
dopravní a technická infrastruktura
podnikatelské zóny a investiční záměry města či obce
Všechny tyto informace mohou být dobrým podnětem k začátku podnikání a vést k novým nápadům.
Každý nápad je poté nutné zhodnotit z hlediska:
potenciálních zákazníků
možnosti rozšíření trhů
postavení na trhu a konkurence na trhu
existující dodavatelé apod.
Podkladem pro správné finanční rozhodnutí podnikatele je nutné kvalitní zpracování podnikatelského plánu. V rámci tohoto rozhodnutí musí podnikatel zhodnotit sílu zakládaného podniku a jeho potenciál čelit hrozbám. Musí být zpracován plán nákladů, výnosů a hospodářského výsledku a plán majetku a zdrojů jeho krytí. Podnikatel si musí rozmyslet a uvést způsoby, jak chce zajistit počáteční finanční prostředky a případně jak je splácet.
Právní forma podniku ovlivňuje dlouhodobě jeho činnost. Je potřeba rozhodnout tento fakt jak při založení podniku, tak při změně osobních, kapitálových, právních nebo daňových podmínek.
Při řešení by mělo být vyjasněno:
právní prostor jednotlivých variant, hlavně rozsah ručení
prostor pro řízení podniku
podílnictví na zisku a ztrátě, možnosti financování vlastním a cizím kapitálem
daňové zatížení, zákonné předpisy pro rozsah, obsah přezkoumání a zveřejnění roční uzávěrky
náklady dané právní formy (základní kapitál, registrační poplatky, zakládající poplatky apod.)
Je potřeba všechny tyto parametry zvážit, což není jednoduché, protože některé mohou být v protikladu. Například rozsah ručení společníků za závazky podniku u osobních společností ovlivňuje riziko společníku a zvyšuje tak náklady základního kapitálu. Problém nastává také při změně právní formy společnosti, což je náročný proces z administrativního hlediska a navíc je potřeba vynaložit dodatečné náklady a změnit vztah mezi společníky.
Ve spojení na volbu umístění lze rozlišit tyto typy:
materiálově orientované podnikání
Umístění podniku je směřováno co nejblíže materiálovým zdrojům. Cílem je snížení nákladů spojených s pořízením potřebných surovin pro výrobu produktu.
pracovně orientované podnikání
Hlavní orientace podniku je potenciál pracovních sil a případná vyhovující dopravní infrastruktura k přesunu pracovníků.
energeticky orientované podnikání
Zásadní je energetický potenciál, místo s nízkými cenami energie apod.
dopravně orientované podnikání
Stanoviště podniku je voleno ve spojení s dopravními uzly, přestupní místa a jiné oblasti s dobrým dopravním spojením.
odbytně orientované podniky
Podnik se snaží přiblížit co nejvíce sídlu zákazníků a jejich lokalizaci.
Při rozhodnutí o umístění prodejny je potřeba zohlednit další faktory, mohou mít na úspěch podnikání zásadní vliv:
reputace místa, cena místa
blízkost k surovinovým zdrojům
současný stav poptávky v oblasti, existence konkurence
délka potřebného pronájmu
možnost rozšíření podnikání
blízkost místa k odbytu, ke zdroji pracovních sil, kvalifikace lidí, dopravní spojení apod.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy