Při úvaze nad změnou právní formy podnikání je třeba dobře rozmyslet, jakou obchodní společnost budete zakládat, co tím vlastně sledujete a jaké důsledky se změnou souvisí.
Nelze opominout fakt, že jako OSVČ a společník obchodní společnosti nemůžete vykonávat stejnou činnost. Buď tedy vlastní živnost zrušíte nebo pozastavíte, nebo se budete zabývat jen jinými aktivitami, kterým se nevěnujete v rámci činnosti obchodní společnosti.
Důvodů, proč změnit právní formu podnikání, tedy proč přejít z OSVČ na právnickou osobu, např. na společnost s ručením omezeným, je více. Nejzásadnější je zřejmě rozdíl v ručení za závazky z podnikání. Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) ručí veškerým svým majetkem a to představuje značné riziko, podnikatel může snadno přijít téměř o všechno. Naproti tomu, pokud je založena společnost s ručením omezeným, ručení společníka je omezené pouze do výše nesplacených vkladů zapsaných do obchodního rejstříku. Případné problémy v podnikání sice budou nepříjemné, ale nemohou existenčně ohrozit celou rodinu natolik, že by třeba přišla o byt či dům. Ručení u jiných typů obchodních společností se liší, je proto vhodné předem si tyto informace zjistit. Pro omezení rizika podnikání je zcela nevhodná veřejná obchodní společnost, kde společníci ručí úplně stejně, jako by se jednalo o OSVČ.
Změna právní formy podnikání však s sebou nese i nevýhody, přičemž nejzásadnější je skutečnost, že obchodní společnosti povinně vedou účetnictví (dříve tzv. podvojné účetnictví). Naproti tomu OSVČ může vystačit i s daňovou evidencí (dříve tzv. jednoduché účetnictví). Je třeba počítat s tím, že vedení účetnictví na principu podvojnosti je už o něco složitější než pouhá daňová evidence. Změna právní formy tedy znamená zvýšené náklady na vedení účetnictví – ať už ji vyřešíte nákupem účetního programu, se kterým budete sami pracovat nebo si budete platit účetní, či daňového poradce. Účetní otázky je vhodné rozvážit před samotným „spuštěním akce“. Podle okolností je nutné vyřešit např. převod skladových zásob z OSVČ na novou obchodní společnost a s tím související otázky daňové a to především, pokud OSVČ vedla jen daňovou evidenci a nová obchodní společnost musí povinně vést účetnictví. Podobně se převádí majetek, závazky a pohledávky, v některých případech bude nutné uzavřít dodatky smluv – např. nájemní smlouva, smlouva s poskytovatelem internetu apod.
Samozřejmě je nutné o změně informovat také zákazníky a to především ve vztahu k fakturačním údajům. Budete podnikat pod novým IČ (identifikačním číslem), pokud jste plátce DPH, dojde také k přidělení nového DIČ. Musíte si také založit nový účet v bance, který se vztahuje k dané obchodní společnosti.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy