Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

5S neboli pět kroků dobrého hospodaření

Uspořádání pracovišť, čistota a pořádek na pracovišti mají vliv na výkonnost zaměstnance. Přitom není důležité, zda se jedná o pracoviště techniků nebo kancelář administrativy. Správné uspořádání takového pracoviště může pomoci minimalizovat zdržení související s hledáním nářadí, odstranit vady a škody, které mohou vzniknout při práci se špinavými nástroji, snížit rizika úrazů a tím zvýšit bezpečnost na pracovišti.

Název vznikl z počátečních písmen japonských slov, která označují komplexní, pěti krokový program úklidu a uspořádání pracoviště. K zachování zkratek japonských slov byla slova přeložena do slov začínajících na “S” (v angličtině se můžeme setkat také s 5C). Někteří lidé však argumentují, že podstatný význam japonských slov se ztratil.

 

Japonsky

Anglicky 5S

Anglicky 5C

Německy

Česky

Seiri

Sort Out

Clear Out

Selektiren

Setřídění; roztřídit

Seiton

Set in Order

Configure

Sortieren

Stanovení pořádku; srovnat

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Seison

Shine

Clean & Check

Säubern

Svit, čistota

Seiketsu

Standardize cleanliness

Conform

Standardisieren

Standardizace; systematičnost

Shitsuke

Sustain (Selfdiscipline)

Custom & practice

Selbstdisziplin

Schopnost udržovat; disciplína

 

  1. Seiri

Ne všechny položky na pracovišti jsou potřebné pro každodenní práci. Úkolem seiri je rozdělit položky na pracovišti na nezbytné a zbytečné a poté ty zbytečné odstranit, aby nepřekážely při výkonu práce. Rozdělení položek je možné aplikovat buď metodou červených štítků. Kdy tým 5S na daném pracovišti označí štítkem vše, co považuje za zbytečné. Čím více lístků, tím lépe. Je doporučeno připevnit lístky i na ty věci, u kterých si tým není jistý. Pokud zaměstnanec najde lístek na něčem, co opravdu na pracovišti potřebuje, je nutné, aby předvedl, k čemu je nástroj potřeba. Poté si jej může ponechat na pracovišti. Věci, které se nepotřebují v následujících 30 dnech, ale jsou potřeba pro pozdější dobu, jsou přesunuty na příslušné místo. Věci, které nejsou v provozu vůbec potřeba, jsou vyhozeny. U rozpracovaných výrobků, které přesahují potřeby daného provozu, je potřeba je přemístit do skladu, nebo zpátky do procesu, který nese zodpovědnost za nadvýrobu. K roztřízení je možné také použít podrobnější systém - semafor, kdy červenými lístečky se označí zbytečné věci, žlutým štítkem občas používané předměty a zeleným nástroje používané každodenně. Odstranění všech nepotřebných věcí, uvolní na pracovišti místo a umožní tak větší možnost pohybu.

 

  1. Seiton

Ve druhé fázi procesu 5S je potřeba všechny potřebné věci, které zůstaly na pracovišti seřadit tak, aby jejich nalezení vyžadovalo minimální úsilí a čas. Rozpracované položky a jednotlivé zásoby by měly být označeny místem a zároveň mít vyznačené místo na podlaze, které přesně odpovídá maximálnímu množství v provozu. Tak půjde okamžitě jasně vidět, když je položek nadbytek.

 

  1. Seiso

Je nutné pracoviště udržovat v čistotě a pravidelně provádět jeho úklid. Během čištění může zaměstnanec narazit na různé nedostatky, které je nutné odstranit. To znamená, že ve fázi tři - vyčištění, je prováděna současně i kontrola stroje a nářadí. Zamezí se tak zbytečným poruchám, které by mohly, např. v důsledku uvolněného šroubku nebo tekoucí kapaliny, nastat.

 

  1. Seiketsu

Znamená plnou implementaci všech tří předchozích fází a jejich standardizaci. Udržování organizace, uspořádání a čistota na pracovišti se stává normou, což umožňuje zviditelnění veškerých abnormalit. Je nutné respektovat 5S a určit, jak často by seiri, seiton, seiso měly probíhat a kdo by se měl účastnit. Při zavádění norem pro proces se doporučuje tyto normy co nejvíce vizualizovat. Použít barevné značení pro jednotlivá pracoviště a jiné prostory, rozlišit regály a palety. Součástí seiketsu je mimo jiné udržování osobní čistoty, což znamená že má člověk na sobě vhodný pracovní oděv, ochranné brýle, rukavice a pracovní boty, a že je pracoviště udržováno v čistém a zdravotně nezávadném stavu.

 

  1. Shitsuke

Shitsuke je posledním stádiem procesu 5S a znamená sebedisciplínu. Vyžaduje důsledné dodržování předchozích fází procesu a jejich osvojování. Je potřeba si osvojit sebedisciplínu potřebnou k dodržování a udržování pořádku na pracovišti. Jsou prováděny pravidelné kontroly buď vlastním hodnocením, hodnocením odborným poradcem, hodnocení nadřízeným, kombinací nebo soutěží mezi pracovišti. Tato fáze vyžaduje komunikaci a vzdělávání pracovníků.

 

 

 

Spousta lidí má odpor k jakýmkoliv změnám a proto musí management zaměstnance připravit na to, aby metodu 5S akceptovali ještě než aplikace začne. Výsledkem zavedení a dodržování jednotlivých kroků metody 5S je přehledné, organizované, čisté, disciplinované a bezpečné pracoviště. Cílem této metody je zvýšit efektivitu činností na pracovišti. Odstranění nepotřebných předmětů a nástrojů se umožní eliminovat pohyby a úkony nepřidávající hodnotu výrobku. Dobře a účelně provedená implementace metody 5S povede k úspoře času. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!