Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Delegování úkolů

Delegování je postup manažera, kterým přiděluje svým zaměstnancům úkoly a potřebné pravomoci a odpovědnosti k jejich plnění. Zaměstnanec by měl úkoly plnit tak, ale manažer i zaměstnanci poznají měřitelné efekty ve své práci.

Hlavním důvodem delegování je splnění úkolů v potřebném čase, množství, kvalitě a na základě optimálního využití všech zdrojů v organizaci.

 

Delegování s sebou nese výhody, které jsou znatelné na obou stranách. Pro manažera je to hlavně uvolnění času pro výkon důležitějších činností a redukci jeho pracovní zátěže. Delegování mu navíc umožňuje lepší celkovou kontrolu, zkvalitnit manažerské kompetence, vyšší motivaci zaměstnanců a možnost měření výkonu zaměstnance. Pro zaměstnance je to možnost osobního a profesního růstu a rozvoje, zvýšení uspokojení, motivace a iniciativy z práce, možnost ukázat své schopnosti a potenciál, možnost ovlivňovat věci a vyšší odměny podle výkonu a výsledků práce.

 

Vznikají výhody i pro podnik, protože při delegování jsou lépe využívány a řízeny, jsou dodržovány termíny, umožňuje to provedení více práce a efektivnější řízení a výkon zaměstnanců.

 

I přes zjevné výhody je delegování možné pouze v určitých podmínkách, pro které je typická vzájemná důvěra manažerů a zaměstnanců, existuje jasné vymezení úkolů, manažeři se snaží vytvořit adekvátní podmínky práce, existují zde jasně stanovené role manažera i zaměstnance, kteří jsou navíc disciplinovaní a uvědomělí.

 

Úkoly, které může manažer delegovat

  • Rutinní práce s jednoduše a srozumitelně definovanou pravomocí a odpovědností.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • Úkoly, které umí jiní rychleji a stejně kvalitně udělat.

  • Jednoduchá rozhodnutí vyplývající již z minulých zkušeností a s minimálními riziky.

  • Činnosti, při kterých může zaměstnanec získat další zkušenosti, rozvíjet své znalosti a dovednosti.

  • Úkoly, které jsou motivující pro zaměstnance, oživují stereotypní práci aj.

 

Úkoly, které manažer může delegovat pouze z části

  • Plánování a stanovení cílů, strategií a záměrů.

  • Koordinování a organizování práce.

  • Hodnocení, motivování a odměňování svých zaměstnanců.

  • Kontrolování výsledků práce.

  • Další úkoly vyplývající z manažerské náplně (obsahu) práce

 

Úkoly, které nesmí být delegovány

  • Velmi závažné nebo rizikové úkoly.

  • Akutní úkoly, kdy již není čas na delegování.

  • Úkoly obsahující důvěrné informace.

  • Nové úkoly, na které zaměstnanci nebyli připraveni.

  • Nejasné, nesrozumitelné úkoly.

  • Nepříjemné úkoly, které jsou v pravomoci manažera

 

Tato činnost však nebývá vždy bezproblémová a doprovází je celá řada bariér, které je potřebné eliminovat. Bariérou na straně manažera je např. problém s plánováním činností, nejistota a obava ze ztráty autority a kontroly nebo neschopnost nechat dělat zaměstnance chyby. Na straně zaměstnanců je to např. obava, že budou kritizování nebo trestáni, když budou chybovat, odmítání změn, strach z další odpovědnosti, nedostatečná sebedůvěra apod. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!