Delegování je postup manažera, kterým přiděluje svým zaměstnancům úkoly a potřebné pravomoci a odpovědnosti k jejich plnění. Zaměstnanec by měl úkoly plnit tak, ale manažer i zaměstnanci poznají měřitelné efekty ve své práci.
Hlavním důvodem delegování je splnění úkolů v potřebném čase, množství, kvalitě a na základě optimálního využití všech zdrojů v organizaci.
Delegování s sebou nese výhody, které jsou znatelné na obou stranách. Pro manažera je to hlavně uvolnění času pro výkon důležitějších činností a redukci jeho pracovní zátěže. Delegování mu navíc umožňuje lepší celkovou kontrolu, zkvalitnit manažerské kompetence, vyšší motivaci zaměstnanců a možnost měření výkonu zaměstnance. Pro zaměstnance je to možnost osobního a profesního růstu a rozvoje, zvýšení uspokojení, motivace a iniciativy z práce, možnost ukázat své schopnosti a potenciál, možnost ovlivňovat věci a vyšší odměny podle výkonu a výsledků práce.
Vznikají výhody i pro podnik, protože při delegování jsou lépe využívány a řízeny, jsou dodržovány termíny, umožňuje to provedení více práce a efektivnější řízení a výkon zaměstnanců.
I přes zjevné výhody je delegování možné pouze v určitých podmínkách, pro které je typická vzájemná důvěra manažerů a zaměstnanců, existuje jasné vymezení úkolů, manažeři se snaží vytvořit adekvátní podmínky práce, existují zde jasně stanovené role manažera i zaměstnance, kteří jsou navíc disciplinovaní a uvědomělí.
Úkoly, které může manažer delegovat
Rutinní práce s jednoduše a srozumitelně definovanou pravomocí a odpovědností.
Úkoly, které umí jiní rychleji a stejně kvalitně udělat.
Jednoduchá rozhodnutí vyplývající již z minulých zkušeností a s minimálními riziky.
Činnosti, při kterých může zaměstnanec získat další zkušenosti, rozvíjet své znalosti a dovednosti.
Úkoly, které jsou motivující pro zaměstnance, oživují stereotypní práci aj.
Úkoly, které manažer může delegovat pouze z části
Plánování a stanovení cílů, strategií a záměrů.
Koordinování a organizování práce.
Hodnocení, motivování a odměňování svých zaměstnanců.
Kontrolování výsledků práce.
Další úkoly vyplývající z manažerské náplně (obsahu) práce
Úkoly, které nesmí být delegovány
Velmi závažné nebo rizikové úkoly.
Akutní úkoly, kdy již není čas na delegování.
Úkoly obsahující důvěrné informace.
Nové úkoly, na které zaměstnanci nebyli připraveni.
Nejasné, nesrozumitelné úkoly.
Nepříjemné úkoly, které jsou v pravomoci manažera
Tato činnost však nebývá vždy bezproblémová a doprovází je celá řada bariér, které je potřebné eliminovat. Bariérou na straně manažera je např. problém s plánováním činností, nejistota a obava ze ztráty autority a kontroly nebo neschopnost nechat dělat zaměstnance chyby. Na straně zaměstnanců je to např. obava, že budou kritizování nebo trestáni, když budou chybovat, odmítání změn, strach z další odpovědnosti, nedostatečná sebedůvěra apod.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy