Smyslem hodnocení pracovníků je jejich motivace, kontrola způsobů a metod práce, chování pracovníků, ale také motivace k vyšším výkonům. Hodnocení je přínosné pro všechny zúčastněné strany. Ve velkých firmách se hodnocením obvykle zabývá personální oddělení. Ideálním řešením je sepsat dodatek k pracovní smlouvě, ve kterém bude jasně stanoven základní rozsah pracovních úkolů a také tzv. vedlejších úkolů – motivačních, které jsou stanoveny nad rámec běžné pracovní doby.
Co je dobré nastavit?
Výstupy hodnocení jsou důležité pro zaměstnavatele, který získá informace od zaměstnanců – o vztazích na pracovišti, o možných vylepšeních pracovních postupů, úsporách financí, efektivních změnách pracovní náplně. Také si ale sám zaměstnavatel utvoří představu o svých zaměstnancích, o jejich efektivitě. Vždy berte v potaz, že zaměstnanec je váš spojenec, který je přímo u zdroje (zákazníci, stroje, výroba) a tudíž nejlépe vidí možnosti efektivity, zlepšení podmínek, zvýšení zisku.
Pro zaměstnance může být hodnocení stresovou situací. Pokud ale budou jasně stanoveny parametry od samého začátku, potom je hodnocení bezesporu motivační záležitostí, protože zaměstnanec se cítí být zainteresovaný do chodu firmy, do jejího vylepšování, sám získá přehled o možných vylepšeních svých osobních kvalit a hodnot, vzdělání a tím přináší firmě nemalé peníze.
I malá firma by měla myslet na hodnocení zaměstnanců – získává tím zpětnou vazbu a každá odměna nebo kladné hodnocení přispívá ke zvyšování loajality vůči firmě a ke zvýšení pracovních výkonů. Zaměstnanec ví, jak si ve své pozici stojí a má tím pádem možnost sám pro zlepšení svých výkonů něco udělat. Bez zpětné vazby se dostávají do pasti obě zúčastněné strany, protože případná nespokojenost jedné ze stran může časem vyústit ve vážné potíže.
Všichni touží po uznání, po podávání výborných výkonů. Z dlouhodobého hlediska – i díky hodnocení, kdy všichni vědí, na čem si stojí – se stávají jak firma, tak zaměstnanci, partnery. A partnerský vztah je třeba neustále zlepšovat, ošetřovat a udržovat. Také se nebojte případných menších konfliktů na pracovišti, protože i ty přispívají k objasnění situace. Snažte se vést své zaměstnance k otevřenosti a komunikaci. Říká se, že jaké je vedení, takoví jsou lidé. Jaké tedy nastavíte vstupní podmínky, takové budou potom i výsledky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy