Manažerem nazýváme vedoucího pracovníka určitého úseku. Jak již vyplývá z názvu (manage=řídit), je jeho hlavní povinností dohlížet nad řádným chodem jemu svěřeného úseku. Hlavním smyslem manažerské práce je stanovení si cílů, kterých se má v určitém časovém období dosáhnout, a následné kontrolování průběhu plnění těchto předem stanovených cílů.
Manažerské dovednosti
V dnešní době jsou na manažerskou pozici často kladeny dva požadavky – odpovídající praxe a vysokoškolské vzdělání. Obě oblasti jsou jistě důležité, i když zrovna v případě manažerského postu praxe výrazně předčí vysokoškolský diplom. Dobrý manažer oplývá především bohatými zkušenostmi, získanými dovednostmi, ale i vrozenými lidskými vlastnostmi. Aby manažer dostál své pozici, měl by umět především vhodně komunikovat s lidmi, ať už s vlastními pracovníky, či dodavateli a partnery. Nezbytnou dovedností je schopnost motivovat, konkrétně a jasně přiřazovat úkoly, umět se rozhodovat, pružně se přizpůsobovat změnám nebo vždy detailně vymezit cíle.
Manažerské funkce
Kromě svých dovedností musí manažer zdokonalovat také funkce, které každý vedoucí pracovník vykonává. Patří sem plánování, organizování, personalistika, vedení a kontrola. Při plánování se vedoucí pracovník zaměřuje především na formulaci cílů a postupů k jejich dosažení. Podle délky období, na které se plánování zaměřuje, rozlišujeme tři formy plánovacího procesu – strategické plánování, které je typické pro dlouhodobé plánování organizace, a dale taktické a operativní plánování využívající se zejména ve firemních oblastech, kde dochází k častému čerpání zdrojů (především finančních nebo materiálních).
Další důležitou funkcí každého manažera je organizování. Organizační schopnosti jsou na místě především při dělbě práce, delegování pravomocí a zodpovědností, koordinace dodavatelů a jiných externích vlivů s interními apod.
V následující funkci, kterou je personální zajištění a vedení lidských zdrojů, se pozitivně odráží rozsáhlost psychologických znalostí manažera. Jedná se především o výběr vhodných zaměstnanců, jejich motivaci a hodnocení. Nezbytnou vlastností manažera by měla být také jeho přirozená autorita, schopnost komunikace, empatie, tolerance a pochopení svých podřízených. Pokud má manažer všechny tyto vlastnosti, je cesta k dosažení vytyčených cílů mnohem jednodušší, protože tým, který řídí, jej respektuje a snaží se svou práci vykonávat dle pokynů nadřízeného.
Přestože manažer správně vykonává všechny zmíněné funkce, jeho práce tím není ani zdaleka u konce. Přichází čas na důsledné kontrolování jak lidských zdrojů, tak i jiných procesů, kterými se dosahuje plnění cílů. Kontrolování je přínosné především z pohledu korigování případných odchylek v plánech, organizačních strukturách, čerpání zdrojů apod. Efektivní kontrola je také účinnou prevencí proti negativním jevům.
Manažerská práce je komplex odborných dovedností a osobních vlastností doplněný o potřebné zkušenosti. Jejich správné využití vede k účelnému chodu podniku a efektivním výsledkům.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy