I když se první den zdá z hlediska celkového úvazku zcela zanedbatelným, pravý opak je pravdou. První hodiny na novém pracovišti podstatně utváří vztah zaměstnance k novému zaměstnavateli. Stěžejní roli při zaškolení hraje vedoucí manažer.
První přivítání je na osobě, která si nového zaměstnance do týmu vybrala. Schůzka, kdy se vyřeší základní administrativní záležitosti a předání klíčových informací by neměla trvat déle než 15 minut. Nejde o školení. Každý člověk je první den nervózní a není schopen si všechny informace zapamatovat.
Okruhy informací pro nového zaměstnance:
prostředí – kancelář, toalety, únikové cesty, zdravotní a bezpečnostní předpisy
práce – náplň, organizační schéma, pracovní pomůcky, dostupnost informací
společnost – historie, budoucnost, poslání, motto, cílová skupina
tým – kolegové, podřízení, nadřízení, očekávání od týmu
Ideální je představit osobu spolupracovníkům a předat nováčka jeho „kamarádovi“, který mu bude po ruce během zaškolení. Mělo by se jednat o osobu, která není ve firmě příliš dlouho, ale zároveň si prošla úvodním kolečkem a ještě má v paměti všechny pracovní a bezpečností postupy.
Průvodce by měl novému zaměstnanci pomoci zapadnout do týmu, seznámit ho s hierarchií kanceláře a ukázat nejdůležitější prostory společnosti. Je dobré, když se všichni k novému členovi týmu chovají laskavě a odpouští mu nováčkovské chyby.
Role vedoucího manažera
Manažer by měl v začátcích nového pracovníka povzbuzovat, chválit a najít si na něj čas, kdykoliv ho požádá o radu nebo schůzku. Pocit sounáležitosti a důležitosti povzbuzuje k lepším výkonům. Bez rad a podpory to nejde.
Je žádoucí zadat hned první den nováčkovi přiměřený úkol, aby se začal seznamovat se svou pracovní náplní. Snažte se rozptýlit počáteční nervozitu. Pamatujte na pravidlo, že všeho moc škodí. Určete priority a první den sdělujte novému pracovníkovi pouze důležité informace, zbytek odložte na později.
První pracovní den pošlete nového člena týmu dříve domů. Před jeho odchodem ještě absolvujte krátký rozhovor o jeho úvodních pocitech. Následně si pozvěte do kanceláře jeho kamaráda-průvodce a zjistěte další informace. Na závěr dne si udělejte osobní vyhodnocení – co se vám povedlo, co mohlo být lepší, čeho se příště při přijímání nového zaměstnance vyvarujete.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy