Slovo franšíza představuje model podnikání, ve kterém jsou práva používat obchodní značku a know-how dané společnosti poskytnuta na základě licence jinému podnikatelskému subjektu.
Licence s právem užívat obchodní značku je poskytnuta za úplatu.
Výhody podnikání formou franšízy přináší možnost začít podnikat bez potřebných znalostí, dovedností a zkušeností. Na začátku podnikání se tak vyhnete období spojenému s poměrně častými pokusy a omyly. S franšízou získáte právo používat ochrannou známku vybrané společnosti. Společně s podporou a řadou školení získáte možnost osvojit si úspěšné marketingové tahy, nezbytné receptury a ověřené účetní postupy.
Typickým příkladem franšízy jsou všem dobře známé restaurace rychlého občerstvení McDonald’s a KFC. Ale také různé hotelové komplexy, oděvní značky, finanční a sportovní společnosti.
Franšízám se v Česku daří. V současné době podniká na základě franšízové licence více než čtyři tisíce subjektů. Ale to není všechno. Na tuzemský trh míří dalších 16 nových amerických franšíz. Především se jedná o fast foody, autoservisy a dětská zábavní centra.
Za kolébku franšíz je považován středověk. Tehdy fungoval systém privilegií, což souviselo s udělováním licencí k provozování přesně popsané činnosti za jasně definovaných podmínek. Tyto licence byly udělovány panovníky a představiteli církve. Později měli pod palcem činnost řemeslníků cechy. Provozovaly sdružení, přičemž každý z řemeslníků musel mít licenci, na základě které mohl vykonávat svou činnost.
Ve Spojených státech amerických jsou považovány za předěl v souvislosti s franšízingem dvě události. První z událostí bylo zpoplatnění sítě distributorů Izáka Singera, známého výrobce šicích strojů a druhou rovněž vázanou nakonec devatenáctého století byla licenční smlouva výrobce Coca-Coly.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy