Lidé si obvykle zřizují blog (neboli webový zápisník), aby vytvořili prostor, kde mohou pravidelně prezentovat své názory či publikovat své práce. Blog však vedle uspokojení literárních či publicistických ambicí jednotlivce může být také důležitým nástrojem při prezentaci firmy a budování firemní značky.
Blog je charakteristický tím, že v něm pravidelně přibývají příspěvky, a tím, že jeho obsah je pro návštěvníka zajímavý. V případě, že se jedná o firemní blog, nabízí možnost ukázat ji oproti klasickému firemnímu webu v lidštějším, ne tvrdě obchodním světle a více zjevuje hodnoty, které firma vyznává a k nimž se hlásí. Kromě toho skýtá prostor pro komunikaci s potenciálními zákazníky v diskusích pod články, nebo alespoň možnost získat touto cestou od veřejnosti nějakou zpětnou vazbu.
Umí-li firma blog využít jako marketingový nástroj, může tím hodně získat. Je dobré si uvědomit, že návštěvníky přilákal obsah blogu, mají tedy k danému tématu nějaký vztah. To je základní předpoklad. Autor blogu by pak měl mít rozmyšleno, co chce takovému návštěvníkovi sdělit, k čemu ho chce pohnout a blog by měl vytvářet v souladu s touto koncepcí. Firma může chtít zákazníkovi představit svoji činnost v nějakém dlouhodobějším horizontu, ale zákazník se také může někam zaregistrovat, prokliknout se na konkrétní stránky či do e-shopu.
Uspořádání a popisky blogu by měly návštěvníka vést, tvůrce by se však měl vyvarovat přílišné agresivity. Blog je místem, kam se má čtenář rád vracet pro nové a zajímavé informace, a zjevný nátlak by ho mohl od dalších návštěv odradit. Nechte rozhodnutí na návštěvníkovi, poskytněte mu ovšem maximální servis – přehled na stránce, dobře popsané odkazy, návody, jak si počínat atd.
Ačkoli blog bývá označován jako zápisník, pro psaní dobrého blogu by se mnohem více hodilo přirovnání k časopisu, platí pro něj totiž podobná pravidla. Autor v troj-pozici šéfredaktora, editora a korektora by je měl dodržovat, bez ohledu na to, zda píše blog za firmu, nebo jako soukromá osoba:
Chcete-li si blog zřídit, existují v zásadě dvě cesty – placená a neplacená. Můžete si zaplatit zvláštní doménu, nebo můžete využít obecné i tematicky vyhraněné portály, které vám nabízejí již připravené blogy zdarma, kde po krátké registraci můžete začít psát. Která cesta je vhodnější právě pro vás? Záleží na tom, jaké máte s blogem plány – k čemu jej chcete využívat či jakou nad ním (a nad reklamou na něm umísťovanou) chcete mít kontrolu. Co si zaplatíte, to se vám samozřejmě bude spravovat lépe.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy