Většinou se očekává, že společnosti, které využívají reklamu, se budou řídit nějakým etickým kodexem a k regulaci reklamy nedochází razantně a drasticky.
V České republice není reklama striktně regulována, podobně jako je tomu v západní Evropě. Česká republika uplatňuje spíše mimoprávní systém regulace reklamy, a to také proto, že je ekonomicky výhodnější.
Je-li reklama ze zákona monitorována, musí se na tento monitoring reklamy vynaložit velké množství finančních prostředků. Je-li reklama samoregulační, tyto vysoké výdaje odpadají.
Zadavatelé reklamy sledují vlastní zájem. Jejich zájmem není spotřebitele oklamat nebo znechutit. Jejich zájmem je prodat výrobek, upozornit na něj v co nejlepším slova smyslu. Proto je monitoring reklamy téměř zbytečný, jelikož firmy se sami dobrovolně budou řídit etickým kodexem.
Volnost v reklamě není úplná.
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník
V §44 - §55 Obchodního Zákoníku naleznete informace vztahující se k nekalé soutěži. V rámci nekalé soutěže je chápáno porušení etiky hospodářské soutěže. V tomto zákoně nenajdete, jak je definováno mravnost chování subjektů, které se v hospodářské soutěži účastní.
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
V tomto základním právním předpise najdete předpisy o regulování reklamy. Toto dodržování spadá pod dohled státních orgánů. V zákoně také naleznete, jak je definována reklama, co je propagace, a jak jsou definovány ochranné známky.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Dle tohoto zákona by spotřebitel neměl být klamán, nesmí být na spotřebitele navaleny nepravdivé a neúplné informace.
Internetová reklama není zákonem regulována, je usměrňována pouze etickými kodexy, jejichž dodržování se předpokládá, ale není zákonem vynucováno. V rámci internetové reklamy nesmí být narušena ochrana spotřebitele, a nesmí být porušován obchodní zákoník.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy