Slovní spojení internetová reklama jde dnes ruku v ruce s reklamními bannery. Anglický výraz banner se v počátku vstupu na český trh vžil do povědomí lidí coby reklamní proužek používaný na WWW stránkách. Na začátku se jednalo o jednoduchý proužek většinou obdélníkového tvaru s textem, obrázkem a později i s animací. Umístěný vždy poblíž okraje obrazovky.
První bannery vyvolaly u internetových uživatelů vlnu nesouhlasu. V počátcích byla dokonce reklama na webu považována jako nepřijatelná komercializace projektu. Největší kritika potkala animované bannery, byly obviňovány, že rozptylují a zhoršují pohodlí uživatelů. Na začátku byly bannery tvořeny statickým obrázkem ve formátu GIF nebo JPEG. Později byly rozšířeny o formát s kombinací HTML nebo JavaScriptovým kódem umožňujícím dynamické načítání obsahu. Nejznámějším takto specifickým formátem je Flash od společnosti Adobe.
Flash bannery
Flash banner umožňuje jistou míru interaktivity. Do flash banneru lze naprogramovat řadu prvků, které dokážou reagovat na akci diváka, na povel jeho myši, na stisk klávesy a na pohyb kolečkem na myši. Flash banner se tak může proměnit i v hru, ve které lze čtenáře vyzvat k akci např. trefit cíl s výsledkem následného přesměrování na zadavatelem požadovanou stránku.
Mnohé z webů fungují právě na platbách získaných z reklamy produktů a služeb. Finanční prostředky na provoz jsou získávány, jednak z platby za poskytnutí určitého konkrétního místa na určitou fixní dobu, což je obchodně označováno jako sponzorství. Další možností jak se dostat k financím je platba za uskutečněné kliknutí vyplácená za předem stanovené období. Návštěvních stránek fyzicky klikne na banner, který si jeho kliknutí zaznamená. A neméně využívaným způsobem vedoucím k získání financí je provizní platba z uskutečněných objednávek. Návštěvník po kliknutí na banner provede v určité době objednávku. Jednotlivé způsoby vedoucí k získání finančních prostředků se dají vzájemně kombinovat.
Časem došlo u klasických bannerů k poklesu o jejich zájem. Stalo se, že uživatelé ignorovali bannery na standardních místech. Toto zjištění bylo pojmenováno bannerová slepota. Nejen z tohoto důvodu se v oblasti bannerové reklamy přistoupilo ke změně její velikosti a formy. Některé změny směřovaly k výměně pozice (bannery umístěné v textu) jiné ke změnám chování (krátkodobě překrývající se obsah) a další k redukci formy (textová reklama).
V praxi mají bannery libovolné velikosti a formy. Ale jakési standardy přece jenom existují.
Nejpoužívanější rozměry:
60x60 Pixels
75x75 Pixels
88x31 Pixels
120x90 Pixels
120x120 Pixels
120x240 Pixels
180x150 Pixels
230x33 Pixels
234x60 Pixels
300x250 Pixels
336x280 Pixels
468x60 Pixels
A to nejdůležitější nakonec. Kouzlo bannerové reklamy není založeno na snaze získat a za každou cenu si udržet pozornost čtenáře a přinutit jej k akci, ale na tom, že koresponduje s obsahem webové stránky. Vzhledem k tomu, že bannerová reklama a úkony spojené s její výrobou jsou v rukách tvůrce (kreativce) není třeba se obávat o její budoucnost.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy