O tom, že internet je skvělým pomocníkem, ve firemním životě dvojnásob, nemusíme spekulovat. Zvykli jsme si pomocí něj komunikovat, zjišťovat informace, dávat o sobě vědět… Věděli jste ale, že takto můžete také získávat zákázky? Přesně k tomu totiž slouží tzv. e-tržiště.
Výraz e-tržiště pochází z anglických výrazů electronic marketplace. Jeho úloha je vlastně stejná, jako u klasického trhu na náměstí – také se zde potkává nabídka s poptávkou, pouze se vše děje ve virtuálním prostředí. Zakázky, které takto můžete získat, ale rozhodně virtuální nejsou!
Princip e-tržiště je prostý. Pokud firma shání dodavatele, pak si zde může zadat poptávku po dodání určitých produktů, nebo služeb. Dodávku ještě specifikuje, vystaví a může očekávat na nabídky, ze kterých si posléze vybere. Takto mohou získávat zakázky i firmy, které by se jinak třeba kvůli geografické poloze k zakázce nedostaly. Naopak zákazník může získat nejvýhodnější plnění zakázky.
Samostatnou kapitolou jsou zakázky z veřejné správy. Právě pro ně je v určitých případech zadávání zakázek touto cestou povinné. Pro podnikatele se tak jedná o skvělý způsob, jak se k těmto mnohdy zcela netransparentním zakázkám dostat. V první fázi provozu jsou povinny elektronická tržiště používat ústřední orgány státní správy a jejich podřízené organizace, a to na nákup komodit jako počítače, kancelářské potřeby, opravy, či pro dopravní a logistické služby. Tato povinnost se vztahuje na veřejné zakázky malého rozsahu nad 50 tisíc Kč bez DPH. Další využití je pak dobrovolné - tržiště lze využít i pro nákupy v hodnotě 5 - 50 tis. Kč. Elektronická tržiště mohou dobrovolně využívat i ostatní veřejní zadavatelé (místní samosprávy, územní celky, obce), pro které se používání elektronických tržišť stane povinností až v dalších fázích provozu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy