Zatímco e-business obsahuje veškerou elektronickou výměnu informací v rámci firmy, nebo mezi firmou a zákazníky, e-commerce zahrnuje prodejní a nákupní procesy s využitím moderních elektronických komunikačních prostředků, zejména internetu. Jedná se o jeden z hlavních nástrojů tzv. digitální ekonomiky.
Nosným prvkem EC jsou internetové obchody. Patří sem i většina činností spadajících pod elektronický marketing, např. online reklama, email marketing, affiliate programy a aktivity na podporu internetového obchodování.
Základní infrastrukturu představuje internet, ale často jsou používány i další elektronické prostředky - elektronická pošta, telefon nebo platební karty. Prostřednictvím internetu lze prodávat jak fyzické zboží, tak digitální služby a informace.
1. Business-to-business (B2B, obchodní společnost - obchodní společnost) - na obou stranách transakcí (prodávající i kupující) stojí organizace.
2. Business-to-consumer (B2C, obchodní společnost - spotřebitel) - prodávající stranu zastupuje organizace, stranu kupující individuální spotřebitel.
3. Consumer-to-business (C2B, spotřebitel - obchodní společnost) - zákazníci určují požadavky (na služby, produkty) a organizace soutěží o uspokojování nároků.
4. Consumer-to-consumer (C2C, spotřebitel - spotřebitel) - jednotlivci prodávají produkty nebo služby jiným jednotlivcům.
umožňuje zemím stimulovat ekonomický růst, snižovat inflaci a zvyšovat produkci
snižuje ceny produktů a služeb = snižuje výdaje domácnosti
umožňuje oslovit velké množství zákazníků kdekoli na světě s malými výdaji a náklady
snižuje cenu papírových informací o více než 90 procent
snižuje telekomunikační poplatky
snižuje stav zásob - produkce začíná až po obdržení objednávky od zákazníka
díky nižší kapitálové náročnosti zvyšuje konkurenceschopnost malých firem
zákazníkům umožňuje provádět obchodní transakce celý rok téměř odkudkoliv
zákazníci mohou získat informace o produktu nebo službě okamžitě
EC samozřejmě naráží i na omezení, která se dělí na technická a netechnická. Mezi technická patří např. nedostupnost internetu v některých oblastech, nedostatek universálně přijatelných standardů kvality a bezpečnosti, vysoká cena přístupu na internet. Netechnická omezení představují národní a mezinárodní vládní regulace, nevyřešené právní problémy, nebo neochota zákazníků vyměnit skutečné obchody za obchody virtuální.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy