Klasická cenová pružnost poptávky umožňuje posuzovat vliv změny ceny produktu na poptávku po tomto produktu. Díky křížově-cenové pružnosti poptávky můžeme posuzovat vliv změny ceny daného produktu na poptávku po jiném zboží. Respektive křížově-cenová pružnost poptávky udává, resp. můžeme jí pozorovat vztah mezi změnou ceny daného produktu a odpovídající změnu poptávaného množství, ale jiného produktu. Křížově-cenovou pružnost poptávky posuzujeme podílem procentuální změny poptávaného konkrétního zboží proti procentuální změně ceny jiného zboží. Tímto se vypočítá koeficient křížově-cenové pružnosti poptávky. Ten je vhodný použít v případě dlouhodobé předpovědi spotřeby a poptávky.
Při výpočtu se hodnotí, zda se jedná o:
Křížově-cenovou pružnost poptávky je možné také využít při tvorbě strategie pro určitá odvětví v dané oblasti firmy. Pro firmu je velmi důležité znát tržní pozici zejména komplementů. Negativním dopadem bývá skutečnost, že více firem se zaměřuje spíše na substituční výrobky a zapomenou posuzovat průběh komplementů. Při posouzení hrozeb ze strany komplementů může firmě napomoci Porterova analýza. Díky koeficientu křížově-cenové pružnosti poptávky může také firma (v rámci Porterovy analýzy) „přesně“ zhodnotit hrozby komplementů (také i substitučních výrobků). Jelikož Porterova analýza se sestává z analýz vyjednávací síly zákazníků, dodavatelů, z hrozeb vstupu konkurentů, z hrozeb substitutů a z rivality firem v okolí (na daném trhu).
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy