Vznikl především na základě globalizace, která umožnila prudký rozvoj mezinárodního podnikání jak v oblasti výroby, tak služeb. Významnou pro rozvoj mezinárodního marketingu byla též liberalizace a s ní spojený volný pohyb kapitálu. To vše dalo vzniku svébytnému oboru, mezinárodního marketingu, který má v úspěšných firmách výraznou integrující úlohu, která vyplývá z nutnosti koordinace mezinárodních komerčních aktivit.
Obecně je mezinárodní marketing definován jako podnikatelská filozofie zaměřená potřeb a přání zákazníků na mezinárodních trzích. Cílem mezinárodního marketingu je pak mezinárodní marketingová strategie, která má vytvářet maximální hodnotu pro firemní partnery a to díky optimalizaci firemních zdrojů a vyhledávání vhodných podnikatelských aktivit v mezinárodní sféře. Jak již říká definice mezinárodní marketing je filozofií podnikání, kterou lze chápat následovně:
Organizace se orientuje na zahraniční zákazníky a snaží se uspokojovat jejich potřeby
Zaměřuje se na budování dlouhodobých obchodních vztahů
Využívá konkrétní strategii organizace na mezinárodních trzích
Realizuje výzkum mezinárodních trhů
Vypracovává strategický marketingový plán
Volí formy vstupu na zahraniční trhy
Provádí segmentaci, čili výběr cílových zahraničních trhů
Realizuje mezinárodní marketingový mix
Filozofie tuzemského a mezinárodního marketingu vychází z takřka totožných základů, platí proto stejná specifika, kterými jsou:
a) Mezinárodní marketing musí dát vedení organizace konkrétní příklad pro zvolení vhodné marketingové strategie, aby se organizace uplatnila v mezinárodním prostředí.
b) Internacionalizaci provádí řada faktorů, které musí organizace zvážit. Mezi tyto faktory patří:
Sociálně-kulturní odlišnosti a jejich vliv na rozhodování spotřebitelů.
Obchodně-politické podmínky
Legislativa spojená s podnikáním subjektů v zahraničí
Problémy při výzkumu zahraničních trhů
Časté upřednostňování tuzemských výrobků i výrobců
Práce v cizím prostředí – odlišný životní styl
Jazykové bariéry a mnoho dalších faktorů, které by vydaly na knihu
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy