Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Analýza mrtvého bodu

Analýza mrtvého bodu je metodou vyjádření kvantitativního vztahu mezi objemem výroby, celkovými náklady a tržbami. Mrtvý bod udává objem výroby, při kterém produkce výrobci přestává, nebo naopak začíná, přinášet zisk.

Souvisí s cenovou politikou firmy a stanovení finální ceny produktů a služeb. Problematiku rozpracovává cenová metoda respektující návratnost investic. Klíčové je zjistit, nebo predikovat očekávaný počet zákazníků.

Analýza mrtvého bodu je nástrojem krátkodobého rozhodování. Matematicky a graficky modeluje vztahy mezí náklady, výnosy, ziskem a objemem produkce. Vychází z kapacitního členění nákladů na fixní a variabilní. Slouží především ke zjištění kritického množství produkce, minimální prodejní ceny a maximálně přípustných nákladů.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Mrtvý bod je de facto průsečíkem celkových nákladů (součet fixních a variabilních nákladů) a celkového příjmu. Samotný mrtvý bod, nebo-li bod zvratu, představuje ekonomickou nulu – příjmy se rovnají nákladům. Pokud firma nedosáhne ani bodu zvratu, je ve ztrátě, a pokud ho překročí, vykazuje zisk.

Na trhu existují také situace, kdy je bodu zvratu nemožné dosáhnout. U grafického zobrazení nedochází k protnutí nákladové a příjmové křivky. Cena výrobku může být nižší než variabilní náklady. To znamená, že tržby nejenže nevykazují zisk, ale ani nepokrývají náklady. Bodu zvratu nemusí být dosaženo také z důvodu omezené kapacity výroby či malého objemu koupěschopné poptávky.

Analýza bodu zvratu pomáhá firmě najít místo v čase, kdy bude produkt či služba či nová technologie rentabilní. Pomáhá například při volbě vhodného řešení či technologie v závislosti na výnosech a struktuře nákladů v čase.

Analýza může pro společnost zastávat roli chytrého rádce v klíčových otázkách – zda zvolit strategii tržního následovatele, vyzyvatele či troškaře, jakou stanovit cenu (zlevnění/zdražení produktu), zda a kolik investovat do reklamy a PR, jak mít širokou sortimentní skladbu... 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!