Spousta lidí si může myslet, že nabídka (a také poptávka) je ovlivněna jen cenou. Ale není tomu tak. V tomto konkrétním textu budeme hovořit pouze o nabídce (necenové faktory ovlivňující nabídku). V životě ovlivňuje nabídku řada jiných faktorů. Při každé změně necenového faktoru je důležité vytvořit novou křivku nabídky, která odpovídá novým podmínkám.
Křivka nabídky má opačný směr než křivka poptávky. Tedy vede zleva doprava. Hodnotíme zde také, jako u poptávky, posuny křivky nabídky z původních poloh do jiných.
Pokud se křivka nabídky posouvá z původní polohy doleva nahoru, mluvíme o snížení nabídky. To může být způsobeno například snížením počtu výrobků konkrétního zboží, které kupující nakupovali, zhoršením politické situace v zemi nebo také v rámci špatného počasí může dojít k neúrodě brambor a zemědělci mohou pociťovat znatelné ztráty.
Pokud se křivka nabídky posouvá z původní polohy doprava dolů, mluvíme o zvětšení nabídky. To může být způsobeno například zvýšením počtu výrobců, kteří vyrábějí konkrétní výrobky (zde může dojít k cenovému srovnání spotřebiteli) a také může dojít ke zvýšení počtu prodávajících osob. Zvětšení nabídky je také způsobeno zlevněním vstupů, lepší organizací práce, snížením nákladů v rámci úspor firmy a to zavedením (pořízením) výkonnějších systémů (nebo technologií).
Nejdůležitější faktory, které mají vliv na nabídku:
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy