Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Tvorba provozního rozpočtu

V podniku existuje celá řada různých typů rozpočtů. Provozní rozpočet určuje náklady na danou entitu pro dané období, které je zpravidla 1 rok. Pokud entita má i výnosy, určuje i je. Provozní rozpočet je sestavován většinou pro útvar, proces, činnost, krátkodobý projekt do 1 roku apod. a je důležitým dokumentem pro sestavení cash flow.

Za tvorbu provozního rozpočtu má odpovědnost vedoucí pracovník entity a jeho nadřízení pracovníci, kteří rozhodují o zdrojích pro danou entitu. Odpovědnost za rozpočet jako celek má poté celé vedení podniku.

Při tvorbě je nutné k jednotlivým zdrojům přiřadit všechny podstatné náklady, které jsou s jejími využitími spojeny. Například u lidských zdrojů je nutné přiřadit nejen náklady na mzdy a sociální a zdravotní pojištění, ale také náklady na prémie, bonusy, odměny, školení, konference, ochranné pomůcky a případné jiné věci, které zaměstnanec od zaměstnavatele využívá. Pro každou položku rozpočtu je také nutné stanovit způsob jejího určení a předpis pravidelně aktualizovat.

Tvorba části rozpočtu pro určitě středisko nebo proces týkající se například lidských zdrojů bude spojeno s otázkami typu:

Jak se může změnit plat pracovníků?

Bude více nebo méně pracovníků?

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Jaké jsou potřeby na školení pracovníků?

Jaké jsou požadavky na vybavení?

Změní se využitelný časový fond? Jak? apod.

Data pro tvorbu rozpočtu vychází ze základních dat ročního plánu, hlavně z naturálních jednotek výše produkce a limitů finančních plánů a posuzují se změny oproti běžnému roku. Rozpočet v běžném roce je nutné vyhodnotit a z jeho dat se poučit pro další rok.

Celá tvorba provozního rozpočtu probíhá ve více kolech a věnuje se pozornost hlavně důležitým položkám v průběhu celého roku.

Provozní rozpočet by měl navíc splňovat následující předpoklady:

  • měl by být ukončen v dostatečném předstihu před začátkem obdob, pro které je tvořen

  • mělo by být zajištěno příznivého a stabilního prostředí pro vykonávání činností, které rozpočet obsahuje

  • hledají se také nejvhodnější zajištění činností – buď interními zdroji, nebo externími službami

  • vyžaduje důslednou analýzu odchylek pro každou položku, ne pouhý odhad

  • je specifický pro každý podnik 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!