Termín shareholder je překládán jako akcionář. Pojem stakeholder označoval dočasného držitele peněz nebo majetku v oblasti práva a hazardu. V současné době je termín používán v managementu a marketingu a zahrnuje všechny zainteresované strany, které mají jakoukoliv vazbu s podnikem - dodavatelé, odběratelé, zaměstnanci, management...
Stakeholdery můžeme dělit na vnitřní a vnější. Vnitřními jsou zaměstnanci, manažeři či vlastníci. Vnějšími jsou pak zákazníci, dodavatelé, obchodní partneři, věřitelé, ale i lidé žijící v okolí firmy. Stakeholdeři očekávají od firmy férové jednání a dodržování zákonů. Problematika stakeholderů má větší význam pro firmy s velkým množstvím zaměstnanců, pro firmy prodávající své produkty a služby koncovým zákazníkům.
Analýzy zainteresovaných skupin nám napoví, jak s kým zacházet. K identifikaci potřeb je možné využít matici vlivu a významu. Proměnou zůstává fakt, že negativní nebo pozitivní přístup se promítne do konkrétních důsledků až s určitým zpožděním, které někdy může trvat i řadu let.
Naplňování očekávání jednotlivých skupin má přímý dopad na pozitivní či negativní Word of Mouth. V dlouhodobém horizontu může problém vyústit v odliv zákazníků, věřitelů, dodavatelů či obchodních partnerů. Náklonnost stakeholderů si můžete předcházet.
Analýza shareholderů vychází vždy z individuální situace dané společnosti. Shareholder je jakákoliv osoba, společnost či jiná instituce, která vlastní podíl v podniku. V případě zisku podniku mají nárok na svůj podíl, na druhé straně participují i na ztrátě.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy