Obchodování na internetu je velmi bouřlivým a progresivním sektorem. Trendy a okolnosti se rychle mění a vyvíjí. Firmy působící na trhu musí bryskně analyzovat informace a reagovat na změny chování a preferencí spotřebitelů. Sázkou na jistotu zůstává elektronika. Rozšíří se online nákup potravin.
Při realizaci internetových nákupů se v blízké budoucnosti rozroste využívání mobilního nakupování. Posílí se i význam sociálních médií. Ta ovšem nebudou generovat přímé prodeje, ale budou propagovat produkt nebo značku a vytvářet dobré povědomí. Stěžejním prvkem bude komplexní vícekanálová strategie.
Výzkumy prokázaly, že e-shopy v minulých letech hřešily na práci s databázemi zákazníků. Moderním trendem je maximální možné využívání získaných dat, která jsou důležitým zdrojem informací o chování, preferencích a přáních nakupujících. Díky strukturovaným údajům se nabídky dají cílit na konkrétní spotřebitele, což je mnohem účinnější taktika, než bezhlavé bombardování bez specifikace.
Doba pokročila a výlučnost se zvýšila – kamenná prodejna se bez e-shopu neobejde. E-shop už sice není ryzí konkurenční výhodou, ale nemít e-shop je jednoznačně mínusem. Vícekanálová strategie přitom musí být jednotná, přehledná a jednoduchá. S celou záležitostí souvisí i bohaté přepravní možnosti či možnost osobního vyzvednutí na prodejně.
V České republice se pozvolna prosazují mobilní nákupy a platby. V budoucnosti by měly být výrazným hybatelem. Bezkontaktní technologie a aplikace pro platby povýší mobilní telefon na platební nástroj. Díky pokroku se budou čím dál více stírat hranice mezi online a offline nakupováním.
Ideální zákazník je věrný zákazník. Kdo si dokáže udržet klientelu déle, než pouze na nahodilé nákupy, získává obrovskou výhodu. Dnešní spotřebitel je výborně informovaný a sofistikovaný, či-li je nutné neustále pracovat na své pověsti a zdokonalovat služby.
Lidé sice už překonali počáteční nedůvěru a ostych vůči online trhu, nicméně základy ještě nejsou neochvějné. Bezpečnost nákupů přes internet se musí neustále zdokonalovat. Zabezpečeny musí být nejen objednávky, ale i platby.
Nejnižší cena přestává být pro spotřebitele v České republice jediným směrodatným kritériem. Češi jsou nedůvěřiví a za příliš nízkou cenou hledají nedostatky. Proto bude vstup pro nové hráče na trh e-shopů rizikový. Své pozice budou posilovat zavedené obchody. Naopak nové se musí specializovat na úzký segment trhu, vyplnit tržní kout.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy