Nikdo není dokonalý, a to ani účetní. K chybám v účetnictví dochází a nevyhne se jim téměř žádná účetní jednotka.
K nejčastějším účetním chybám můžeme zařadit např.:
Při opravě chyb se musíme držet základních pravidel, které nám ukládá § 35 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „Zákon o účetnictví“). Obsahem tohoto paragrafu jsou tyto zásady:
1. Oprava chyby nesmí vést v účetnictví k neúplnosti, nesprávnosti, nesrozumitelnosti a nepřehlednosti.
2. Opravu chyby musí účetní jednotka provést neprodleně po zjištění.
3. K provedení opravy je třeba jmenovat odpovědnou osobu za opravu, stanovit okamžik opravy a určit obsah účetního záznamu před opravou a po opravě.
Za opravu chyby nepovažujeme doplnění informace v účetním záznamu, pokud nedochází ke změně obsahu účetního záznamu, doplnění nevede k nejednoznačnosti obsahu účetního záznamu a nejsou porušeny požadavky na průkaznost, neměnnost a trvalost účetního záznamu.
Chyby v účetnictví lze rozdělit do těchto kategorií:
V případě, že najdeme chybu na účetním dokladu, je třeba se držet zásad § 35 Zákona o účetnictví. Postup opravy bude následující:
1. nesprávný údaj přeškrtneme jednou rovnou čarou,
2. zapíšeme nový údaj,
3. k údaji poznačíme datum opravy,
4. odpovědná osoba, která chybu opravila, připojí svůj podpis.
Velmi důležité je také doložit původní (chybný) doklad.
Většina účetních jednotek v dnešní době využívá k vedení účetnictví nějaký software, který samozřejmě nabízí možnost účetní záznam vymazat a nahradit ho novým. Opravíte-li však takovým způsobem chybu v účetním záznamu, porušíte veškeré zásady § 35 Zákona o účetnictví. Nastudujte si proto návod ke svému účetnímu programu a zjistěte, jak správně chybu opravit.
Opravu nesprávného zaúčtování provádíme následujícími způsoby:
1. Úplné storno: nesprávný záznam zaúčtujeme se záporným znaménkem a vytvoříme nový správný účetní zápis (např. u zúčtování na nesprávný účet).
2. Částečné storno: zúčtujeme-li chybně vyšší částku, můžeme snížení částky zaúčtovat tak, že zaúčtujeme pouze rozdíl (oprava se zúčtuje jedním účetním zápisem).
3. Dodatečný účetní zápis: zúčtujeme-li chybně nižší částku, můžeme zvýšení částky doúčtovat doplňujícím účetním zápisem.
4. Nový účetní zápis: nový účetní záznam využijeme při opomenutí zaúčtování účetního případu.
Zjistíme-li, že máme chyby v účetnictví, které ovlivňují hospodářský výsledek, je nutné podat dodatečné daňové přiznání k dani z příjmu. V případě, že má chyba za následek i vyšší daňovou povinnost k DPH, musíme podat i dodatečné přiznání k dani z přidané hodnoty.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy