Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jak opravit chyby v účetnictví

Nikdo není dokonalý, a to ani účetní. K chybám v účetnictví dochází a nevyhne se jim téměř žádná účetní jednotka.

K nejčastějším účetním chybám můžeme zařadit např.:

  • zúčtování špatné částky,
  • zaúčtování jednoho účetního případu vícekrát,
  • zaúčtování na špatný účet,
  • opomenutí zaúčtovat účetní případ.

Jak opravit chyby v účetnictví

Při opravě chyb se musíme držet základních pravidel, které nám ukládá § 35 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „Zákon o účetnictví“). Obsahem tohoto paragrafu jsou tyto zásady:

1.     Oprava chyby nesmí vést v účetnictví k neúplnosti, nesprávnosti, nesrozumitelnosti a nepřehlednosti.

2.     Opravu chyby musí účetní jednotka provést neprodleně po zjištění.

3.     K provedení opravy je třeba jmenovat odpovědnou osobu za opravu, stanovit okamžik opravy a určit obsah účetního záznamu před opravou a po opravě.

Za opravu chyby nepovažujeme doplnění informace v účetním záznamu, pokud nedochází ke změně obsahu účetního záznamu, doplnění nevede k nejednoznačnosti obsahu účetního záznamu a nejsou porušeny požadavky na průkaznost, neměnnost a trvalost účetního záznamu.

Rozdělní chyb v účetnictví

Chyby v účetnictví lze rozdělit do těchto kategorií:

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

  • Chyba na účetním dokladu

V případě, že najdeme chybu na účetním dokladu, je třeba se držet zásad § 35 Zákona o účetnictví. Postup opravy bude následující:

1.     nesprávný údaj přeškrtneme jednou rovnou čarou,

2.     zapíšeme nový údaj,

3.     k údaji poznačíme datum opravy,

4.     odpovědná osoba, která chybu opravila, připojí svůj podpis.

Velmi důležité je také doložit původní (chybný) doklad.

  • Chyba v účetním softwaru

Většina účetních jednotek v dnešní době využívá k vedení účetnictví nějaký software, který samozřejmě nabízí možnost účetní záznam vymazat a nahradit ho novým. Opravíte-li však takovým způsobem chybu v účetním záznamu, porušíte veškeré zásady § 35 Zákona o účetnictví. Nastudujte si proto návod ke svému účetnímu programu a zjistěte, jak správně chybu opravit.

  • Opravy nesprávného zaúčtování

Opravu nesprávného zaúčtování provádíme následujícími způsoby:

1.     Úplné storno: nesprávný záznam zaúčtujeme se záporným znaménkem a vytvoříme nový správný účetní zápis (např. u zúčtování na nesprávný účet).

2.     Částečné storno: zúčtujeme-li chybně vyšší částku, můžeme snížení částky zaúčtovat tak, že zaúčtujeme pouze rozdíl (oprava se zúčtuje jedním účetním zápisem).

3.     Dodatečný účetní zápis: zúčtujeme-li chybně nižší částku, můžeme zvýšení částky doúčtovat doplňujícím účetním zápisem.

4.     Nový účetní zápis: nový účetní záznam využijeme při opomenutí zaúčtování účetního případu.

Oprava chyb a dodatečné daňové přiznání

Zjistíme-li, že máme chyby v účetnictví, které ovlivňují hospodářský výsledek, je nutné podat dodatečné daňové přiznání k dani z příjmu. V případě, že má chyba za následek i vyšší daňovou povinnost k DPH, musíme podat i dodatečné přiznání k dani z přidané hodnoty. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!