Jednou z věcí, kterou pro podnikatele a firmy znamená přelom roku, je začátek příprav na podání výroční zprávy o činnosti za uplynulých dvanáct měsíců a celkové ohodnocení a zvážení přínosů předchozího období jednoho fiskálního roku. Výroční zpráva je ale i nástrojem marketingové komunikace.
Akciové a obchodní společnosti mají ze zákona uloženou informační povinnost vydat o své činnosti jednou ročně výroční zprávu, kde podají komplexní informace o vývoji, o náplni a cílech jejich pracovní náplně, o postavení na trhu a v hospodářství celé republiky. Společnosti mají tuto povinnost, pokud splňují dvě ze tří následujících kriterií. Zaprvé je to rozvaha nad 40 milionu korun, zadruhé jejich obrat dosáhl nebo přesáhl 80 milionů korun nebo zatřetí jejich průměrný počet zaměstnanců je vyšší než 50 osob. Dále musí ze zákona informovat veřejnost skrze výroční zprávu všechny nadace a nadační fondy.
Povinně musí taková zpráva obsahovat auditorem ověřenou účetní uzávěrku, přehled o vývoji společnosti a jejich jednotlivých aktivitách, informace o organizaci firmy, pracovněprávních vztazích a aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí a cíle a metody řízení rizik. Dále je nutné popsat předpoklad vývoje činnosti účetní jednotky.
Vzhledem k tomu, že výroční zprávy jsou primárně určeny k prezentaci investorům, kteří na jejich základě posuzují, jak se rozhodnout právě ve svých investicích, je důležité zprávu zpracovat reprezentativně a přehledně. Právě finanční analytici mají jejich obsah jako hlavní zdroj informací o společnosti. Výroční zprávy ale zajímají i akcionáře, strategické partnery, státní správu, novináře nebo i zaměstnance a veřejnost.
Rozhodně není na škodu rozšít svou výroční zprávu i o nepovinně údaje, pokud se hodí je uvádět. Může jít o nějaké úvodní slovo a komentáře ředitele nebo představenstva, informace o dárcovství společnosti nebo jaké aktivity byly vedeny v rámci společenské odpovědnosti firem. To už záleží na každé společnosti a jejím konkrétním zaměření.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy